lördag 4 juni 2011

Behövs och behövs inte

Rätt erfaren
Ni som känner mig och min bakgrund kan nog hålla med om att jag börjar bli rätt erfaren. De är få personer som fått och tagit chansen att vara med och leda några mycket framträdande företag som verkar på världsmarknaden. Det är få med den bakgrunden som också vågat/velat och fått chanen att bli en ledande politiker. Jag känner mig mycket privilligierad. Jag tycker att varje dag är ett äventyr och den är värd att leva. I alla mina ledarskapsroller har jag tränats att ifrågasätta. Man får aldrig ta saker för givna. Man får framförallt inte låta framgång förlama. Högmod går före fall. Ett av ifrågasättande perspektiven har alltid varit om man behöver en viss verksamhet eller ej. En annan är om man måste ha en viss ledningsnivå eller ej.

Vilket är mervärdet?
Familjen utgjorde länge den närmaste beslutskraftiga församlingen. Idag är det individen själv som är centrum. Sverige utgjorde länge det viktigaste samlingsnamnet för marken innanför våra gränser och den makt som stiftar lagar och upprätthåller lag och ordning. Idag har EU en allt större makt. Nya svenska regioner skall skapas och sannolikt matchas statens län till dessa nya regioner. Kommuner är närmast oss invånare och det är framförallt kommunernas verksamhet som vi nyttjar dagligen och som därför också berör oss mycket. I ljuset av Kungens utmaningar och Uppsala läns landshövdings val av en lyxig tjänstebil (det rör sig ju om skattepengar och samtidigt som länstyrelsen skär ner på personal) så får jag många frågor om Staten och därigenom länsstyrelserna behövs. Det är en intressant fråga. Vågar du seriöst fundera över om den nivån behövs? Kan inte den nivån helt tas över av de nya regionerna eller av kommuner eller EU? Har vi råd med en massa dyra ceremonimästare? Har vi rätt profil på våra rikstjänstemän om det är cermonimästare som flera av de så kallade ledande rollerna till stor del är....... Vad tycker du? Vi kanske skall avveckla kommunerna och lägga allt i regionerna och på riksnivå? Allt fler verkar vurma för sådan centralisering. Det tror jag är idiotiskt, av många skäl. Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar