fredag 3 juni 2011

Döden

Ingen kommer undan
Oavsett hur mäktig och rik man är så kommer vi alla att dö. Det är nog det enda vi alla kan vara säkra på. Varför är döden så tabubelagd och hemsk i vår tid? Under större delen av mänsklighetens historia har döden varit ett naturligt inslag i livet. Generationer tog hand om varandra och de som mötte döden gjorde det i närheten och inte sällan med en nära som höll hennes hand. Så är det inte längre. För drygt 25 år sedan jobbade jag mycket extra som extra vak och satt med och skötte om många personer när de tog sina sista andetag. Många av dem hade bara mig vid sin sida i ett sterilt och tråkigt sjukrum. Som tur är fick min mormor när hon dog i vart fall vara nära väldigt många av sina nära och kära när hon hade sin sista tid även om även hon var i en tråkig och steril miljö. Ingen kommer undan och döden borde inte upplevas som så farlig som det gör med tanke på att de flesta av oss dör när vi är gamla.

Vad är döden?
Döden är slutet av av våra liv, ett totalt slut, ett oåterkalleligt avstannande av alla våra vitala funktioner. Alla levande ting dör, förr eller senare. Döden kan inträffa på många sätt, till exempel på grund av naturliga orsaker såsom ålderdom, sjukdom, undernäring, dåligt matintag eller en olycka. Jag undrar om det klassas som en olycka om man råkar vara en av de olyckliga som råkade äta en förgiftad gurka eller tomat? Vad tror du? Den största dödsorsaken i västvärlden är åldersrelaterade sjukdomar, och på senare år, mycket pga vårt mer eller mindre osunda leverne även hjärt och kärlsjukdomar. Traditioner och föreställningar om döden är centrala delar i de allra flesta religioner. Har du thanatofobi? Det är fobi för döden? Det har inte jag. Nu skall jag gå ut och njuta av det underbara vädret och mina nära och kära. Man vet aldrig när man äter fel gurka eller möter fel bilförare på sin livsfärd. Livet är underbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar