lördag 11 juni 2011

Skuldavskrivningar - NEJ TACK!

Det egna ansvaret centralt
En viktig utgångspunkt för mig är att människor har ett tydligt eget ansvar för sina handlingar och att vi utifrån de regelverk som finns får ta de konsekvenser som uppstår av våra val. Fram till den dagen då vi är myndiga är toleransen för okloka val stor (Jag delar den inställningen). Därefter har du och jag fått förtroendet att ha en lika stark röst som alla andra som får rösta i allmänna val. Det förpliktigar om man har den rätten. Hela vårt samhälle står på lagarnas grunder. Flera av våra lagar berör och reglerar avtal mellan olika parter. I vårt samhälle anses och förväntas alla vara fria att teckna de avtal de vill. Då är det centralt att man också får ta ansvar för de avtal man skriver på.

Göra rätt för sig
Allt för många lever över sina tillgångar och sin egen förmåga att skapa intäkter. Det är en ohållbar väg att gå. Centerpartiet förde nyligen fram förslag för att stimulera människor att bli bättre på att ta ett eget ansvar för en egen ekonomisk buffert. Jag tycker att det var ett mycket bra förslag, då morötter är att föredra framför piska. Personligen är jag mycket negativ till generösa skuldsaneringar. Varje enskilt fall är unikt MEN människor som lever för betydligt mer än vad de har råd med skall också få ta konsekvenserna av sitt osunda leverne. Ett annat sätt att skriva det på är att det inte är ok att vissa väljer en kort stund i "sus och dus" som sedan andra får betala samtidigt som de allra flesta harvar fram utan att ta allt för stora risker utöver den fundamentala risken som vi alla måste ta, i någon form, dvs vårt boende. Jag är mycket negativt inställd till att skriva av lån till Grekland. Grekerna har valt sina politiker. Grekerna kan engagera sig i de partier som finns eller starta nya partier. Grekerna har levt högt över sin förmåga och det var säkert trevligt under ett tag men vi andra skall inte betala för att de inte gör rätt för sig hela tiden. Jag köper inte heller att världen rasar om inte Grekernas skulder skrivs ner. Det finns rimligen en hel del tillgångar i landet som t ex Tyskarna kan ta över. Den som är satt i skuld är icke fri. När alla tillgångar är utsålda, då möjligen kan vi börja tala om någon form av försörjningsstödsinsats.

1 kommentar:

  1. Hur jag fick mitt önskade lånebelopp från ett pålitligt lånföretag (chillwellfinancialhome@gmail.com)

    Hej alla, jag heter ANA DIAZ PENA, jag är från Galápagosöarna, Ecuador, är här för att vittna om hur jag fick mitt lån från Chillwell, Chillwellfinancialhome {{chillwellfinancialhome@gmail.com}} efter att jag tillämpat två gånger från olika Lån långivare som hävdade att vara långivare här i det här forumet trodde jag att deras utlåning var riktig och jag tillämpade men de gav mig aldrig lånet tills en vän av mig presenterade mig för Chill, som lovade att hjälpa mig med ett lån av min Önskan och han gjorde verkligen som han lovade utan någon form av förseningar, jag hade tvivel men jag griper aldrig för att tro. Jag trodde aldrig att det fortfarande finns pålitliga långivare förrän jag träffade herr CHILLWELL, som verkligen hjälpte mig med mitt lån som förändrade mitt liv och min verksamhet till det bättre. Jag vet att det fortfarande finns många bra långivare där ute men jag skulle råda dig där ute och leta efter tillförlitlig långivare för att försöka herr Chillwell, han är omtänksam och förstår och han har ett bra hjärta att hjälpa det ekonomiskt mindre en gång. Jag vet inte om du också behöver ett brådskande lån eller vill ha finansiering för dina projekt. Kontakta herr Chill, Chillwellfinancialhome idag. Hans e-postadress är (chillwellfinancialhome@gmail.com)

    SvaraRadera