onsdag 1 juni 2011

Studenten

Perspektiv
Det känns som igår.... Det känns osannolikt att det faktiskt gått väldigt många år sedan jag tog studenten. Det är väldigt kul att se alla ungdomar som firar att de klarat av att ta studenten och att de nu, på allvar, förväntas ta steget in i vuxenvärlden. En värld full av möjligheter men också med krav och krävande stunder. Det som var den största skillnaden när jag tog studenten mot idag var att då var alla möjligheter möjliga. Idag är mina möjligheter mer begränsade. Jag kan inte bli en ledande idrottsman längre. Jag kan inte bli pilot. Jag kan inte bli balettdansare osv. Som tur är finns det mycket kvar som jag kan fylla mitt liv med förutom de begränsningar som nu finns. Träffade Per Holmgren, meterologen, nyligen. Han talade om världens begynnelse, många miljoner år utan större förändringar och en vansinnig utveckling de senaste fyra miljonerna åren. Framförallt satta han livet på jorden på sin spets genom att återupplysa oss om att människan endast befolkat jorden under 200.000 år. Det är en kort tid. Vi får chansen att ta del av livet under denna tid. Visst är det underbart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar