lördag 16 juli 2011

Nära döden

Vad är en nära döden upplevelse?
Det talas ibland om "en nära döden upplevelse". Vad är då det? Jag antar att det är de känslor som människor som varit nära att dö gett uttryck för genom historien. Jag undrar om jag har haft några nära döden upplevelser den senaste veckan? När jag satt och tittade ut över ett underbart naturlandskap en tidig morgon på Råö fylldes jag av ett underbart lugn och kännde en fridfullhelt som gav rysningar genom kroppen. Det kändes så tydligt att jag är en del av allt. Är det så det känns när man dör? I vart fall när man dör och då man tycker att man levt klart på denna jord? Vad tror du? Då är frågan om min nästa nära döden upplevelse kan kopplas till ett dödsögonblick som känns för tidigt. I ett underbart stort och vackert hus i Skamling, Danmark, drabbades jag av radioskugga under tre regnande dagar. Stressnivån över att inte kunna vara i kontakt med omvärlden så som jag önskar var hög. Inledningsvis väldigt hög. Är det så stressfullt att gå döden till mötes när det känns för tidigt? Helt klart är att det i en mycket stor utsträckning är känslor som styr oss människor. På gott och på ont.

Tack Anders, Mats & Fia
Tack kära vänner för härliga och generösa dagar tillsammans! Tack Anders! Råös underbara natur, fiske i havet, filosofiska och kärleksfulla samtal, mycket dricka och inte minst alla musikaliska inslag gjorde återigen Råö till en underbar upplevelse. Jag hoppas att du, Anders, nu har fått den musikaliska inspiration som krävs för ett genombrott. Jag kan få stor använding av mina 80% ; ). Tack Mats & Fia! Skamling bjöd på god mat, goda drycker, trevliga samtal, spel och inte minst bad i den stora inomhuspoolen som gjorde att vi utan problem kunde bada trots att vi fick uppleva våra första sommardagar med enorma spöregn. Tre dagars spöregn och vi simmade för fullt i salt vatten i tropisk hetta. Det var gott med en öl i jacuzzin också ; ). Livet är härligt! Det är förhoppningsvis många år kvar innan det är dax att möta döden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar