onsdag 14 september 2011

Gnäll

Välstånd och hållbarhet
På vårt senaste kommunalrådsmöte blev det återigen tydligt att våra partier och dess representanter ser olika på vad som är rätt eller fel. Det senaste exemplet handlade om folkhälsoarbetet och hur man driver det på ett bättre sätt. En i mötet tyckte uppenbarligen att jag är för ambitiös i det jag gör med rådet och då det skapar merarbete för andra. Jag har självklart respekt för att fler än jag har väldigt fullt i sina almenackor. Det kan dock inte vara en ursäkt för att undvika att ta folkhälsoarbetet på större allvar och att inse att vårt välstånd kräver mycket fler förebyggande insatser. Alla kan göra mer och allt kostar inte pengar. I synnerhet kan de som sitter på pengarna styra mot önskat beteende. Det kallas morot. Det är dessutom helt nödvändigt att jobba med folkhälsoarbetet över nämndgränser för att det skall bli ett så positivt utvecklingsarbete som möjligt. Då måste också de högsta beslutsfattarna engagera sig i frågan. I princip varje dag påminns jag om varför jag anser att Centerpartiet är det parti som har den bästa vägen framåt mot fortsatt välstånd och hållbarhet.

Precis som i en väl fungerande familj lever vi inom Alliansen på ett bra sätt tillsammans. Vi har för det mesta en mycket trevlig stämning när vi träffas. Vi t o m kramas. Samtidigt som vi kan ha olika åsikter tycker jag att vi hjälps åt att se till så att Uppsala kommun har en beslutskraftig och ansvarstagande lokal regering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar