måndag 5 september 2011

Lyssna på industrialister

Snabba cash
Det är dax att samhället skapar förutsättningar för långsiktigt tänkande och gör det svårare med kortsiktig spekulation. Under alla tider är det de som jobbat långsiktigt som skapat det bestående och det som varit till gagn för många och inte bara några få. Nästan utan undantag är personer som tjänar mycket pengar snabbt inte personer som ägnar sig åt samhällsnyttig verksamhet. Det är kortsiktighet och möjligheten att finansiera denna kortsiktighet som skapat den kris vi är inne i sedan 2008 och det finns inga snabba lösningar ur denna kris.

Andras pengar
Förutom kortsiktigheten har vi sedan 80-talet haft enorma summor pengar som styrts om från olika offentliga system till den öppna marknaden. I huvudsak pensionspengar. På den öppna marknaden har dessa pensionspengar varit bränslet för kortsiktigheten och de som leker med andras pengar har skapat enorma förmögenheter för sig själva under tiden leken pågår. Avgifterna som dessa förvaltningsbolag tar ut är störande höga och i många fall säljer de verksamheter till varandra och blåser på så sätt upp värdena på de verksamheter som skickas från en fond till en annan. Kan det vara så? Gör det något om en fond måste läggas ner om de som drivit fonden personligen lyft ut en miljard eller två innan fonden stängs? Kan det vara så? Så är det. Jag jobbade ett tag med förvärv och integration av bolag. I samband med det räknade vi som industriell köpare på många tänkbara förtag som vi vill köpa. I många av fallen fick vi lägga ner våra ansträngningar att genomföra en affär då flera bolag liknande Industrikapital eller EQT var beredda att betala priser som vi ansåg vara helt orealistiska. Idag tror jag att vi har en helt annan situation. Idag tror jag att vi åter kommer att få se fler riktiga och industriellt motiverade förvärv och sammanslagningar på marknaden. Det är positivt eftersom det sannolikt innebär att flera av dagens välmående svenska företag kan utnyttja låga aktiekurser och shoppa billiga företag. Det innebär sannolikt att de som är bra på att växa genom förvärv kommer att kunna göra sina aktieägare väldigt glada i framtiden. Vad tror du?

2 kommentarer:

  1. Det hoppas jag! Jag tror t o m att jag är riktigt duktig på att svara alla som skriver till mig. Har jag missat ett mejl från dig? Till vilken adress har du i så fall skickat mejlet?

    SvaraRadera