tisdag 27 september 2011

Valfrihetsmotstånd

Valfrihet kan förbeställas
I dagens DN debatt hävdar ett gäng forskare att valfrihet bara är ord för våra äldre då en stor del av de som är över 75 år saknar förmåga att själva bestämma vem de vill ha att serva dem. Jag tycker att debattartikeln är intressant ur två perspektiv. Det ena är att det är en vansinnig slutsats att valfrihet ur detta perspektiv skulle vara fel. Redan idag kan jag göra aktiva val som påverkar mig själv i framtiden. Det kan t o m vara klokt. Precis som med ett testamente kan jag vara klok nog att tala om hur jag önskar att min vardag skall se ut om jag hör till den skara som blir dement. Även om inte jag har förmågan att välja själv så hoppas jag att t ex mina barn tycker att jag gjort en bra insats som pappa och att de hjälper mig att välja något som de tycker är bra för mig. Jag tycker helt enkelt att forskarnas slutsatser är värdelösa. 

Omsorgs och vårdkostanderna ökar
Den andra reflektionen på artikeln är att Peter Wolodarski inte kan förenkla faktumet att vi blir äldre till något helt fantastiskt, vilket han gjort på DNs ledare. Dagens DN debattartikel visar att det finns en mycket påtaglig korrelation mellan hög ålder och omsorgs och vårdberoende. Eftersom pensionsåldern varit allt för låg i förhållande till meddellivslängden och eftersom omsorgs och vårdkostnaderna ökar i takt med att vi blir äldre krävs lateralt tänkande. Om vi inte börjar tänka mer lateralt kan bara två saker hända. Antingen att omsorgs och vårdkostnaderna kommer att öka dramatiskt eller att levnadsvillkoren när vi blir äldre kraftigt försämras. De som påstår något annat ljuger och vågar inte tala om hur verkligheten ser ut. Man måste våga se verkligheten om man skall kunna hitta laterala alternativa vägar framåt. Vad tycker du att vi skall göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar