fredag 21 oktober 2011

För vem?

Öppenhet väldigt viktigt för trovärdigheten


Ja, ja, ja jag vet att jag ger Moderaterna för mycket utrymme i min utvecklande blogg men de har trots allt landsmöte och de är ju trots allt Sveriges självpåtagna förvaltningsparti. Jag upprepar än en gång att rikets finansminister anser sig endast jobba för Statsministern och vill inte vara folkvald representant..... Jag upprepar sedan tidigare att Moderaterna fortsätter att hindra att alla partistöd officiellt måste redovisas. Oavsett Fredrik Reinfeldts retorik måste jag ställa mig frågan, för vem och vilka arbetar Moderaterna? Om Moderaterna är det nya arbetarpartiet och det parti som bäst skall företräda allmänintresset, varför vill en stark del av deras ledning inte vara folkvald och varför vill inte moderaterna öppet redovisa vilka partibidrag de får? Varför bjuder M in till konspirationstänkande och misstroende? Det räcker inte för trovärdigheten att Svenskt Näringslivs offentligt går ut och säger sig vara sura för att M kallar dem ett särintresse för att det skall tolkas som att M verkar för allmänintresset. Jag tycker inte att Maria Abrahamsson är någon speciellt intressant samhällsanalytiker men i detta avseende, vad gäller partibidragen, tycker jag att hon har helt rätt.






Uppenbarligen är Ms strategi och taktik väldigt bra eftersom väldigt många svenskar tycks tycka så. Jag gillar dock inte det blurriga runt Nya Moderaterna. Öppna upp för insyn i partibidragen och rekrytera höga folkliga företrädare som ser det som något fint att just ha ett folkligt mandat, då kan jag börja köpa att M verkligen börjar bli ett "mellanmjölksparti". Inget fel med det. Personligen gillar jag de Moderater som vågar säga att det är företagsamheten som bygger Sveriges generella förutsättningar, som vågar säga att skattetrycket fortsatt är för högt, att den offentliga administrationen med föredel kan effektiviseras ännu mer. Jag vet att ni finns! Det glädjer mig : ).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar