söndag 23 oktober 2011

Framtiden

Företagande grunden för välstånd
Igår hade jag ännu en intressant och meningsfull dag. Den började som vanligt med att jag läste ett antal morgontidningar. Därefter reflekterade jag över det roliga att Viktor Lindén, en 21 årig Uppsalaföretagare, fått ett mycket fint pris på fredagens nationella företagargala. Jag tog 11-tåget från Sthlm till Uppsala och var nästan precis 12 på Linéskolan där årets upplaga av Business By ME (BBM) ägde rum. Lunchen var serverad och deltagarna var mycket nöjda, så långt. Fler unga hade med fördel kunnat delta men de som var där fick verkligen bättre förutsättningar att lyckas med att bygga företagande och att bli mer företagsamma. BBM eftermiddagen avslutades med en "Invest in ME"-övning där tre företagare fick tävla om att få riskkapital till sin verksamhet. I jurrys satt bl a Peter Egartz (Landshövding i Uppsala), Mona Sahlin (fd biträdande Näringsminister) och två riktiga företagare. Tävlingen och jurrymedlemmarna var väldigt pedagogiskt upplagt och alla inblandade gjorde väldigt bra ifrån sig. De två unga tjejerna som vann var väldigt ambitiösa och duktiga. På kvällen hade deltagarna "Business By Night" med middag och mingel på BirgerJarl. Jag är så stolt över att ha varit mycket engagerad i att detta värdefulla format, BBM, utvecklats för att stötta ungt företagande runt om i Sverige och världen.
http://www.unt.se/uppsala/motesplats-for-unga-entreprenorer-1503003.aspx
http://www.unt.se/24unt/#category=1089620&date=2011-10&clip=1502578&startTime=0m0s

Bälinge IF, 75 år
På kvällen fick jag äran att representera Uppsala kommun på Bälinge IFs (BIF) 75 års jubiléum. Även det var mycket kul och kändes viktigt eftersom idrottsrörelsen hade och har en mycket stor betydelse för att Sverige utvecklats så positivt som landet har under 1900-talet. Det är imponerande med allt ideellt arbete som bidrar till att framförallt unga i vårt samhälle ges möjlighet till en god folkhälsobas, utveckla intressen utanför skolan, möjlighet att försöka bli mästare och inte minst att lära sig att jobba tillsammans med andra mot tydliga mål. BIFs nya ordförande, Stig-Björn Ljunggren, var också toastmaster. Han gjorde ett utmärkt jobb. Min röst höll för mitt jubiléeumstal men därefter var jag inte någon vidare bordsherre...... Till bordet hade jag Ljunggrens hustru och en präst. I stort en mycket trevlig tillställning men det finns helt klart personer som saknar omdöme och som håller väldigt långa och väldigt självgoda tal........... Man måste se till så att gästerna har trevligt och roligt också!!!!!!

Framtiden tillhör dem som vågar testa gränser och som kämpar för att den skall bli bra. Håller du med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar