lördag 15 oktober 2011

Ger bort sina pengar

Bengt Ågerup
Enligt dagens Di planerar Bengt Ågerup, Q-Meds grundare, att ge bort stora delar av sin miljardförmögenhet. Enligt tidningen säger han "man tar inga pengar med sig i graven". Jag har haft förmånen att träffa honom ett stort antal gånger. Han är utan tvekan en mycket speciell person. Om det stämmer som det står i artikeln visar han än en gång prov på att han fullt ut lever sitt liv. Jag gillar också hans skarpa budskap att välgörenhet ofta inte är utvecklande och värdeskapande. Det bästa sättet att hjälpa andra är att bidra till att de får möjligheten att hjälpa sig själva. 

Percy Barnevik
På Skavlan igår fick vi också lyssna på en super Alpa hanne dvs Percy Barnevik. Även han är en mycket speciell person som jag träffat några gånger. Han har väldigt höga tankar om sig själv och han tog väldigt illa upp när han fick genomlida mediadrevet när hans girighet och självupptagna ledarstil kläddes av under en längre tid i media. Barnevik har sedan dess försökt få tillbaks lite allmän respekt genom sina engagemang i hjälporganisationer. 

Ingvar Kamprad
Ingvar Kamprad gav för första gången en för honom mycket "liten" summa pengar till välgörenhet i samband med att en bok om hans tvivelaktiga politiska bakgrund publicerades.Även Kamprad har jag träffat några gånger. På middagar. Jag lyfter på hatten för det kan skapat men han är inte speciellt kul att ha i närheten på en middag.... Helt klart är att Kamprad statistiskt är närmast döden av de tre ovan. Han tycks helt enkelt inte gilla tanken att skänka något av allt han skapat till mer behövande.

Bristen på framtidshopp
Jag är i vart fall glad att de som har enorma tillgångar av en eller annan anledning låter delar av dessa förmögenheter göra nytta för människor som föds i en verklighet som på många sätt endast erbuder misär och brist på framtidshopp. I grund och botten tror jag att de rika är de som tjänar mest på att även de med sämst förutsättningar får det bättre. Hänger du med i logiken? En människa eller ett folk som saknar framtidshopp har inte bara berövats möjligheten till en bra stund på jorden. De utgör också ett stort stabiliseringshot. Vad har de att förlora?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar