måndag 3 oktober 2011

Särintressen

Källgranskning
Idag mötte jag intresseorganisationen Livsmedelsindustriernas VD i en TV-debatt om det är bra eller dåligt att allt fler Europeiska länder höjer avgifter och skatter på ohälsosam så kallade livsmedel. Bland dessa livsmedel räknas idag t ex godis. läsk och chips in..... Jag hoppas verkligen att en majoritet tittar förstår att Agneta Dreber företräder ett särintresse och att jag som politisk företrädare för ett parti som sätter människans väl och ve i centrum företräder just de människor som far illa av all den ohälsosamma "mat" som idag säljs. Tror du att TV tittarna försår det?

"Socker är inte farligt"
Agneta Dreber är en rätt klok person men jag tycker att hon tappade mycket trovärdighet i debatten när hon påstog att inte socker är beroendeframkallande. Jag tycker att det svenska Matlandet skall fokusera på hälsokost och närproducerat. Om vi väljer hälsokost som huvudinriktning kopplat till vår livsmedelsindustri är jag säker på att Svenskt jordbruk kan bli minst lika framgångsrikt som det Danska.  Tänk vad mycket trovärdigare och framgångsrikare svensk livsmedelsindustri skulle vara om de var mer balanserade och tänkte i nya banor. Precis som fackförbunden behöver ompröva sin roll är det önskvärt att en organisation som Livsmedelsorganisationerna gör detsamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar