fredag 25 november 2011

Mod och ledarskap

"Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större"
Dessa bevingade och kontroversiella ord är en del av den akademiska staden Uppsala. Den förre Centerpartiledaren, Maud Olofsson, är snart glömd men blir mer ihåg kommen än de flesta i vår lilla del av världen då hon, som hon själv uttryckt det, är Alliansens Moder. Olofsson talade ofta om att det krävs "mod och ledarskap" från de som vill leda. Att leda är inte någon popularitetstävlan. Att leda är att våga att gå före och visa vägen men till största del att gå bakom och motivera. Att leda är att vara modig och inte opportunistiskt vara rädd för att driva frågor som är rätt att driva. Rätt för människorna. Rätt för kollektivet. Fritt är stort men rätt är större. Jag tror jag börjar förstå vad orden i dess sammanhang vill förmedla. Jag är väldigt glad över att jag orkade stå fast vid mina åsikter om att övervikt och fetma blir ett allt större problem för allt fler enskilda människor och samhället i stort. Med tanke på alla reportage och att land efter land lagstiftar för att motverka problemen känns det, som det stod i UNT idag, mycket märkligt att Sveriges regering inte börjar vidta åtgärder för att motverka den negativa trenden. Vad väntar de på? Uppvisar de mod? Vilka har rätt? De som försöker göra något för att det skall bli bättre eller de som bara blundar för problemen? Är det Socialdepartementet som hanterar dessa frågor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar