fredag 23 december 2011

Kapitalistens ensidighet

Det finns bättre vägar
Så här dagen innan julafton vill jag ta tillfället i akt att ge DN och många av dess journalister en stjärna! DN har utan tvekan samlat de bästa egna och frilansande journalisterna i Sverige. Jag läser dagligen en hel del tidningar och ingen av de andra tidningarna lyckas så ofta skriva värdefulla och objektiva artiklar som beskriver den verklighet de beskriver. Idag var det ett stort antal artiklar och även tillåtna debattartiklar som på olika sätt beskriver att vi har ett utmanande läge i världsekonomin och i den svenska. Inte minst att det är osunt att så kallade riskkapitalister köper upp den svenska välfärden. Det var knappast tanken att personer som endast styrs av kapitalistens ensidighet som skall äga och sedan skicka vidare verksamheterna till andra motsvarande bolag som i hög grad är finansierade med våra pensionspengar. Det kallas pyramidspel och de enda vinnarna är dessa ensidiga kapitalister som bara tänker på sin egen nytta och vinst. Traditionella företagsbyggare och industrialister vill ofta och måste tänka betydligt större för att "lyckas". Riskkapital skall, om det är riskkapital, användas för att satsa i högrisk projekt i tidiga faster eller på omstruktureringar av trötta eller bara "fel" strukturerade branscher. De skall inte kunna tjäna pengar på våra skattefinansierade verksamheter. Vi vill ju stimulera till mångfald och till fler entreprenörer som kan skapa rimliga vinster så länge de levererar kvalitet.
http://www.dn.se/ledare/signerat/friskolor-kortsiktigt-agande-bor-motverkas

I dagens DN kan man också läsa, en kolumn, som jag inte hittar på nätet, av nobelpristagaren Paul Krugman. Han målar ett svart scenarie om att även Kina är påväg mot en krasch då deras byggmarknad fullständigt kokat över och nått helt ohanterliga nivåer. Något som både USA och Sverige varit med om tidigare....... Han undrar bl a hur bra det går för en väst ekonomi i kris om även Kina kraschar. Vad tror du? Jag tror att vi måste fatta att vi måste göra mer för mindre framöver.

Snabbare samhällsomställningar
I dagens DN finner man också en mycket intressant debattartikel som menar att inkomstskatten borde sänkas och att momsen i stället borde höjas. Jag gillar hans tankar! Om vi går den vägen blir också politiken mycket roligare och mer engagerande för medborgarna. Eftersom jag inte är en nyliberal person anser jag att marknaden behöver spelregler och jag anser också att det demokratiska systement måste styra utvecklingen mot det håll man önskar. Att många drivna och enskilt giriga antas skapa något bra för alla om de får agera fritt, det tror jag inte alls på. Börja med att ta bort värnskatten. Fortsätt sedan med andra löneskatter. Då får all välja mer själva över våra hårt inarbetade pengar och om vi väljer okloka produkter som kraftigt bidrar till negativ miljöpåverkan, ohälsa etc så kostar det mer. Vad väntar vi på? Han är ju riktigt förnuftig tycker jag. Debattören tror t o m att arbetslösheten bättre kan bekämpas med en sådan väg framåt. Vad tycker du?
http://www.dn.se/debatt/hojd-moms-och-sankt-skatt-kan-mildra-arbetslosheten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar