fredag 16 december 2011

Politiskt mod

Vad är modigt?
Är det modigt att våga lyfta problem? Är det modigt att lyfta problem som inte är så stora idag men som i tangentens riktning blir stora om några år? Jag tycker det. Jag tycker att det är att ta ansvar och jag tycker att det är fegt och endast kortsiktigt röstfiskeri att undvika dessa svåra frågor. Självklart tycker jag också att man skall komma med förslag på hur problemen kan minimeras eller helt lösas. Själv har har många gånger talat om några av dessa stora framtida problemområdena på min blogg. Tyvärr delar jag synen i DNs artikel att många politiker saknar modet att prata om dessa svåra frågor. Jag är övertygad om att det har att göra med att de tror att medborgarna inte vill ta i dessa svåra frågor och att det bara leder till mindre röster till det parti man företräder. Jag tror bättre om medborgarna. Jag tror att en stor del av medborgarna är kloka. Jag är också övertygad om att problem som man känner till bara kommer att bli större och större om man inte vågar ta tag i dem och finna smartare vägar framåt som gör att man kan undvika de stora smällar som annars kommer när man inte längre kan "låtsas som att det regnar". Varför tror du att mod är en bristvara bland politiker?
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/sokes-politiskt-mod

Galenskap
Det finns också galenskap, inte minst bland vissa politiker. Först bygger vi en värdefull bro mellan Sverige och Danmark. Nu överväger tydligen några politiker i Sveriges södra delar, och i Danmark, att bygga en tunnelbana mellan Sverige och Danmark. Jag säger bara en sak! Jag vill absolut inte vara med och betala för en sådan galenskap!!!!!!!!!!!!!!! Man kan nästan tro att det är MP, som gillar spårlösningar till varje pris, som ligger bakom detta. Jag hoppas att det är ett december skämt. Vad tycker du?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/t-bana-till-danmark-i-sikte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar