lördag 24 december 2011

Press etik

Tiden läker alla sår

Det sägs att tiden läker alla sår. Så är det nog om de som har haft en konflikt lägger den bakom sig och går vidare mot en positivare framtid. Ofta, allt för ofta, i Palestina/Israel konflikten tycks oförrätter från tusentals år tillbaks användas som argument för oförrätter idag. Det känns inte så konstruktivt och är definitivt ett exempel på konflikt där tiden inte tycks läka såren. Julen, som jag minns budskapen i min ungdom, handlade om kärlek och förlåtelse. Betänkansvärda ord, kärlek och förlåtelse. Tänk om vi var och en kunde ta till oss mer av de djupa och starka betydelser som de två orden bär på.

Förföljelse och maktmissbruk

I dagens DN kan vi läsa att EU närmar sig lagstiftning som skall stärka den personliga integriteten, framförallt kopplat till Internet. Det är inte en dag försent. I en tid där det är så enkelt att snabbt sprida förtal, förvränga information för att skada och där var och en med tillgång till Internet kan göra detta krävs ett stärkt skydd för den personliga integriteten och en strängare lagstiftning mot dem som bryter mot integritetslagar och som förtalar utan rätt. Detta gäller i synnerhet medierna som fortsätter att ha en stor makt. Vi får aldrig glömma det som avslöjades kopplat till News corps avlyssningar av enskilda individer under 2011!

I dagens UNT kan man läsa hur deras nya chef skriver vackra ord om att yttrandefriheten är hotad och att den, precis som demokratin, måste försvaras varje dag. Jag delar hennes åsikter. Det är dock viktigt att de som skyddar sig bakom yttrandefriheten också fullt lever som man lär. I samma nummer av UNT, julaftonens, kan man också läsa om tio personer som UNT väljer att lyfta upp kopplat till händelser under 2010. En av dessa personer är jag. Du som följer min blogg vet att jag använder min rätt till yttrandefrihet för att reflektera över små och stora frågor som berör oss alla. Trots det fortsätter UNT att fara med osanning när de skriver att jag föreslog högre skatt på överviktiga. Dom skriver också på ett sätt som gör att man kan misstänkliggöra förfarandet kopplat till den förtroendeomröstning som genomfördes mot mig relaterad till det mediadrev som UNT startade för snart ett år sedan. UNT fortsätter med sitt förtal. Jag har aldrig föreslagit en skatt på överviktiga! Ingen av de två "lägren" inom Centerpartiet fuskade. Jag förde ett resonemang om att vi måste välja olika finansieringsvägar kopplat till att vi blir allt mer överviktiga och feta. Som ordförande i Folkhälsorådet är jag väl medveten om att det är en stor utmaning och den måste man ta på allvar oavsett om den är känslig eller ej. Ingen kan väl ha missat att under 2011 har flera västländer valt att höja skatterna på socker och osunda fetter. Till Centerpartiets stämma ansträngde sig båda "lägren" för att motivera medlemmar att närvara på stämman. Inget konstigt med det, så gör alla partier, hela tiden. Om UNTs nya chef står för det hon säger måste hon se till så att hennes tidning blir mer saklig och håller sig till sanningen. Hon heter Hanna, så det förpliktigar. Om det råder tveksamhet om vad någon säger hör det till självklarheten att man låter den personen tala om vad man vill säga innan ett företag med medias distributionsmakt bestämmer sin tolkning. Det UNT har gett uttryck för, kopplat till mina blogginlägg, är bristande press etik och ett starkt lokalt medias förföljelse av en enskild politiker på osakliga grunder. Som tur är har Uppsalas medborgare inte gått på den förtalskampanj som tidningen ägnat sig åt. Jag är fortfarande nyfiken på att veta vad det är som gör att man valt att göra så. Vad tror du?
http://www.unt.se/ledare/varna-yttrandefriheten-1603056.aspx

Förlåtelse

Jag väljer denna dag, kärlekens och förlåtelsens dag, att förlåta UNT. I synnerhet nu när de anställt en ny chef, en Hanna, som har chansen att återupprätta förtroendet för tidningens saklighet. Jag tycker att även du skall förlåta någon eller några som gjort dig orätt. Jag tror allas korta liv blir en mer positiv upplevelse om man klarar av att förlåta och gå vidare istället för att fyllas av allt mer bitterhet i takt med att livets år flyter framåt. Jag tror att det är få av oss som inte tycker att vi utsätts för oförrätter lite då och då.

Jag önskar dig och dina nära samt kära en kärleksfull och trevlig jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar