fredag 2 december 2011

United States of Germany och riskkapital

Europeisk demokrati
För mig är Uppsala och Sverige viktiga. Viktig både emotionellt och på riktigt eftersom Uppsalas och Sveriges situation starkt påverkar min egen situation. Så är det och det är bl a därför som jag engagerar mig i politik. Trots det är det viktigt att förstå att både Uppsala och Sverige är väldigt små samhällen ur ett internationellt perspektiv. Vår röst i världen är som Säffles röst i Sverige. Nej vår gemensamma svenska röst är svagare. Tyvärr är vi även en liten spelar inom EU. Inom EU kan vi ur ett svenskt perspektiv jämföra Sverige med Falun. Hur mycket tror du att Falun påverkar hur Sverige skall utvecklas? 

Återigen har det blivit väldigt tydligt att EU styrs av några få länder och framförallt Tyskland och Frankrike. Jag tycker att de senaste veckornas spel runt Euron gjort det väldigt uppenbart vem som bestämmer, även för de som låtsas som något annat. EU håller i en rasande fart på att bli "the united states of Germany". Är det något problem med det? Vad tycker du?

Riskkapital
Idag träffade jag en av Sveriges ledande finansmän. Jag har precis varit i USA och träffat två av deras ledande finansmän. Det jag tyckte var konstigt var att den svenske finansmannen påstog att vi har riskkapital i Sverige. Jag hävdar att vi inte har något riskkapital i Sverige. De amerikaner jag träffade de vet vad riskkapital är. Det är kapital som vågar satsas i mycket tidiga faser, t ex "bara" på en individ och en idé. Det är riskkapital. Det som kallas riskkapital i Sverige är inte riskkapital utan tillväxtkapital. Ett skrämmande exempel på tillväxtkapitalister är Carema inom äldreomsorgen och sjukvården. Om du sitter på en massa av våra pensionspengar som du kan leka med är det inte mycket risk i att driva verksamheter som skall ge oss ok omsorg och vård, eller? Vad tycker du? Vi måste få fram riskkapital i Sverige!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar