torsdag 29 december 2011

Upp & ner

Ständiga cykler
Livet är fullt av "upp och ner". Både i det lilla och i det stora. För två år sedan bestämde jag och min son att vi skulle genomföra en aktietävling som en del i hans utbildning om hur aktiemarknaden fungerar. Vi började båda med fiktiva 100.000 kronor var och hade ett antal regler kopplade till tävlingen. Regler som hur många aktier man var tvungen att ha i sin portfölj, hur ofta man fick köpa/sälja och vilka transaktionskostnader som var kopplade till ett köp/sälj. Under tävlingen var min portfölj uppe i över 300% värdeökning. Sonen hade också en bra utveckling på sina investeringar. När tävlingen avslutades kunde vi konstatera att;
1) jag vann : )
2) min son har lärt sig mycket om hur aktiemarknaden fungerar
3) att aktiemarknaden är väldigt gungig
4) att vi båda lyckades slå index med råge.

Jag kan varmt rekomendera tävlingsformen som pedagogiskt instrument för att lära ut olika saker! Som sagt gick investeringarna kraftigt upp och ner under tävlingsperioden. Båda lyckades föränta pengarna betydligt bättre än pengar på banken eller om man satsat dem på statsobligationer. Vid tävlingens slut hade jag lyckats göra 100.000 kronor till 159.000 kronor. Om jag hade gjort affärerna på riktigt, och om jag hade realiserat vinsten, hade Anders Borg tagit 17.700 kronor, dvs 30% av min vinst. På min sista intjänade hudralapp, för hårt och krävande arbete, tar han, Kommunen och Landstinget nästan 60%! Om man kan "leka" framgångsrikt på kapitalmarknaden är det m a o dubbelt så lönsamt än att gneta som anställd eller företagare..... Tycker du att tävlingsformen är en bra pedagogisk form för att lära ut olika kunskaper?

Hur tror du att likviditeten på finansmarknaden kommer att påverkas av att många västerländska ekonomier nu kommer att se allt fler stora grupper 40-talister som går från att jobba och spara istället kommer att göra nettouttag från pensionssystmen? Jag tror att likviditeten i lokala bolag på börsen kommer att bli mycket mindre framöver. Kan det kompenseras med högre direktavkastningar (utdelningar)? Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar