fredag 6 januari 2012

Bara utför.....

Livets faser
Kan man jämföra människolivet med en bil? Varför är inte det en metafor så god som någon annan? Läste en artikel om att "det går utför redan i 45 års åldern"...... Om man är snäll är det Volvos 240-serie och dess första bilar som får representera en 45 åring. Redan här faller kanske metafoeren då man inte ser så många av 240 serien längre. Det är nog bara min 90 åriga morfar som har en 242a kvar. Mänskliga 45 åringar syns betydligt mer eftersom det ofta är personer i den åldern som sitter på de mäktigaste posterna runt om i samhället. Men om det nu är så att vi börjar tappa fart vid 45 varför är det så, generellt, om vi bortser från fysiska perspektiv? Det är ju trots allt så att min 19 åriga son och jag fysiskt är rätt lika. Vi har definitivt liknande organ även om mina fått ta en hel del mer stryk än hans. Men så länge hjärnan fungerar vad är då skillnaden?

Vem väljer en 242a istället för en CX60? De "fysiska" förändringarna är rätt omfattande. Även "hjärnan" på en CX60 i förhållande till en 242a har utvecklats enormt. Låt oss bortse ifrån erfarenheter efter 18 års ålder. Låt oss bortse ifrån att min sons, mina och min morfars fysiska tillstånd är olika. Vilken är den generella stora skillnaden mellan oss i vårt moderna samhälle? Jag sa ju att du inte skulle tänka på erfarenheterna efter 18!! Det är klart att de är enormt värdefulla men du måste bortse ifrån dem! Varför finns det en stor skillnad mellan oss tre? När min morfar växte upp fanns knappt pennor...... När jag växte upp fanns pennor. När min son växte upp fanns datorer och mobiltelefoner med massor av information och applikationer som hela tiden är tillgänglig när du vill nå den. Även den enklaste dator kan idag hantera så kallad "multi tasking". I jämförelse med de allra flesta 45 åringar är dagens 18 åringar enormt mycket mer utvecklade/tränade att utnyttja nutidens möjligheter. Vilken tur att erfarenhet är väldigt värdefullt. Både jag och min son har fortfarande massor att lära av min morfar. Det märks att det var fest igår.... jag tror att jämförelsen med en bil blev rätt dålig.... Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar