måndag 23 januari 2012

Iran & Finland

Oljesanktioner
Nu ökar västvärlden trycket på Iran för att de sägs fortsätta med sitt kärnvapen program. Precis som Pakistan och Israel gjorde vill Iran göra. Pakistan och Israel ville öka sin egen säkerhet genom att ha kärnvapen och byggde därför, i strid med internationella regler, upp kärnvapenförmåga. Jag hör definitivt inte till de som stödjer Iran i deras sannolika uppbyggnad av kärnvapen. Jag hoppas att de inte lyckas att bygga upp den förmågan. De är en totalitär , icke sekulär och kvinnofientlig regim, vilket är något jag är helt emot.

Kina lyckas igen....
Personligen tycker jag dock att Europas oljeembargo mot Iran bara är kontraproduktivt. Om jag väljer att vara positiv kan det ses som ett snabbare steg mot det fossilfria energisamhället...... Kineserna jublar sannolikt. Återigen visar de sig vara mer långsiktiga och strategiska än den kortsiktigt styrda västvärlden. Kina är redan idag en stormakt. Kina har massor av behov av energi och dessutom massor av överskott i sin handelsbalans. Det kommer inte att vara några problem för Iran att ställa om sin Europeiska försäljning till Kina istället. Vad har Europa vunnit på det? Två av världens totalitära system kommer nu allt närmare varandra........ Knappast positivt för alla de miljoner Iranier som lever i skräck och elände. Knappast positivt för freden i Mellanöstern.

Finland tråkigt och inte så rikt
Som sagt är denna blogg uttryck för mina reflektioner och intryck. Hade idag ett mycket intressant samtal med några finnar. Tillsammans mindes vi Helsingfors för 30 år sedan. Det var en riktigt tråkig plats. Finland var också i jämförelse med Sverige ett "fattigt" välståndsland. helt plötsligt hände något och Finland steg upp från den svenska skuggan och visade sig mycket imponerande. De blev världsmästare i hockey. De fick fram världsmästare i Formul 1 osv. Men vad var det som lyfte Finland ordentligt i välståndsligan? Vissa skulle säkert säga skolan. Jag och mina nya finska vänner blev dock överens om att det, som alltid, handlade om företagsamheten! Finland borde tydligare lyftas fram som exempel på hur nödvändigt framgångsrikt företagande är för ett lands och en plats välstånd. Det som lyfte Finland var Nokia! Ett företags enorma framgångar! Han som lade grunden för Nokias framgångar tog livet av sig. Nokia var ett gummi företag som han ställde om. Det tog dock lite längre tid innan Nokia hittade rätt än vad hans antagonister gillade. Det mesta tar längre tid än vad otåliga gillar. Det är tur att det finns människor som vågar gå före, människor som ser längre än näsan räcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar