torsdag 2 februari 2012

Skärpning Sverige!

Inte på låtsas!
Jag har allt för många gånger genom åren sett exempel på personer som köpt upp bolag och som snabbt fixat bättre lönsamhet i dem. Och sedan sålt bolagen vidare för att göra mer egna snabba pengar. Kort efter försäljningen dör bolagen. Denna utveckling är inte helt ovanlig bland t ex bolag som slussas mellan riskkapitalbolag. Dessa bolag kan delvis beskrivas som pyramidspel. När riskkapitalbolag är inblandade brukar det ofta handla om att de anstränger bolagens balansräkningar extremt mycket för att finansiellt "trixa" för att göra bra affärer. I andra fall har jag tydligt sett hur man undlåter att göra nödvändiga investeringar i forskning, utvecking och generell kompetensutveckling bland sin personal. Kortsiktigt är det ett lätt sätt att förbättra ett företags resultat men långsiktigt är det oftast förödande.

Alla skatteregler och övrig reglering bör gynna ansvarstagande och långsiktighet, inte kortsiktighet och icke värdeskapande spekulation(t ex nanohandel på börser runt om i världen).

Att AstraZeneca nu lägger ner sin forskningsverksamhet i Södertälje är mycket allvarligt för Södertälje och Sverige. Tyvärr tror jag att ett liknande beslut också är kopplat till Södertäljes negativa utveckling som plats att leva på. Därför, som jag talat om så många gånger, får vi som samhälle inte tillåta negativa utvecklingar som i Södertälje och Malmö.

Att sköta den svenska ekonomin räcker inte. Man måste aktivt vilja något mer än att den egna resultat och balansräkningen ser lysande ut. Man måste vilja mer än att sänka skatter. Man måste också ha en agenda för hur man försvarar det som är bra och hur man bygger det nya! Annars förlorar Sverige mer och mer och mer av den näringsverksamhet som idag bär upp vårt land och dess välfärdssystem. Därför måste Sverige få fram fler mindre företag som växer och utvecklas med Sverige som bas.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/kunskap-i-flyttkartonger

Chans för Uppsala
Precis som när Trollhättan hamnade i den tråkiga situationen att SAAB gick en mörk framtid till mötes jobbar nu en redan hårt prövad kommun, Södertälje, med utmaningen att inte snabbt tappa kompetenta medborgare. Tror du Södertäljes utveckling blir bättre om fler högutbildade och högskattande personer väljer att lämna kommunen? De flesta medarbetare är väldigt lojala men om situationen blir orimlig och om ett bolag t o m bestämmer att lägga ner, då söker sig medarbetarna vidare. För Sveriges skull hoppas jag att många av de bästa forskare som nu endast har valen att flytta utomlands eller söka sig till annan ort för jobb väljer att söka jobb på några av Uppsalas alla forskningsbolag. Ni är varmt välkomna och för Sveriges utveckling hoppas jag ni väljer den vägen framåt istället för att emigrera!
http://www.dn.se/ekonomi/uppemot-1-200-jobb-bort-i-sodertalje

Allvarligt läge
Det som händer nu var huvudskälet till varför jag valde att lämna Ericsson och via småföretagande bättre vara med och skapa förutsättningar för ett nytt starkt Sverige. Det var också på grund av faran att detta skulle hända som jag engagerade mig politiskt. Jag vill att våra barn också skall få det bra. Det övergripande läget i Sveirge har blivit bättre men mycket mer måste göras och en tydlig politisk vilja måste uttryckas. Annars går det svenska folket inte mot mer eller i vart fall ett välstånd på dagens nivåer. Jag vet att vi kan bygga ett nytt starkt Sverige som erbjuder en fantastisk livsbas för alla. Vi måste bygga fortare och bättre! Vad tycker du saknas för att vi skall lyckas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar