onsdag 28 mars 2012

Är obalansen problemet?

Politik är att vilja
De allra flesta politiker jag träffar vill något. Vissa tänker stort och andra tänker litet. Så skall det nog vara om man är en del av en representativ demokrati eftersom det säkerligen speglar medborgarna i stort. Både de stora och små perspektiven är viktiga. Att se kedjan och vilja bygga den är en viktig förmåga. Eftersom ingen kedja blir starkare än dess svagaste länk är det också viktigt att se och jobba med länkarna.

Hade alternativen blivit bättre?
Som jag tidigare talat om är det resultaten som räknas. Det räcker inte att försöka skapa mediabilder av något som inte kan försvaras med statistik. Samtidigt vet vi att det finns "lögn, förbannad lögn och statistik". Det fick jag lära mig på statistikkurserna på universitetet. Sanningen är ju att det ofta går att vinkla statistik på så många olika sätt att den kan stödja de mest vansinniga påståenden. DNs analys om hur väl Alliansen utvecklat Sverige under sin tid vid makten är intressant. Statistiken är från SCB. Enligt artikeln utvecklas inte Sverige tillräckligt positivt. Varför är det så? Det finns självklart massor av förklaringar. En är att SD är vågmästare och att regeringen på nationell nivå inte har egen majoritet. Vi har faktiskt en minoritetsregering i Sverige bestående av fyra partier. En annan förklaring kanske är obalansen mellan dessa fyra partier. Dvs att ett parti är väldigt mycket starkare än övriga i laget. Kan det vara så? Vad tror du? Ur mitt perspektiv är det viktigt att komma ihåg att vi inte vet hur Socialdemokraterna skulle ha utvecklat Sverige. Om de hade vunnit 2010 hade vi haft en regering där S, MP och V skulle samarbeta. Jag är säker på att det hade blivit en väldigt mycket sämre utveckling.
http://www.dn.se/nyheter/politik/unga-utan-jobb-okar-mest-i-bla-kommuner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar