tisdag 27 mars 2012

Bara resultat som räknas

Snacka går ju.....
När jag gick i skolan var vi ett gäng som ofta använde uttrycket "snacka går ju men att snacka så det går är svårare". Efter rätt många års erfarenheter kan jag konstatera att det ligger mycket i det uttrycket. Det räcker inte med vackra ord eller bara en massa ord. Om man vill lyckas, oavsett inom vilket område det är, så måste man leverera resultat. Det är resultaten som räknas.

Hur mäts politiker? Kan man mäta politiker på något hårt/objektivt sätt eller är det partiernas gemensamma förmåga som på något sätt skall mätas? Ett enkelt svar på frågan är att politiker mäts hela tiden i medlemsomröstningar och val. Problemet med det måttet är att det ofta är kopplat till mycket tyckande, känslor och smittoeffekter mellan t ex kommun, Landsting och riksdag. Precis som inom all annan verksamhet är det viktigt att hitta hårda individuella mått på prestation även för politiker. Frågan är om det är rätt mått som jag idag läste när SvD utvärderade våra ministrar. I Uppsala skulle det absolut inte vara ett korrekt mått eftersom vi som sitter i majoriteten inte lägger motioner eller propositioner.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-har-gor-alla-statsrad_6911979.svd
Vad tycker du?

Levererar
För några år sedan gick ett TV program som hette Idol. Jag såg programmet några gånger. Bl a såg jag ett program där en härlig tjej vid namn Amanda Jensen från Malmö (tror jag) deltog. Hon hade en skön stil och en röst med ännu mer potential. Idag hörde jag på Radio Uppland, efter att åter ha talat om Fru gårman, en ny låt med just Amanda Jensen. Hon sjöng helt fantastiskt bra. Hon hade en röst som på många sätt påminde om Amy Winehouse. Jensen levererar. Jag hoppas att hon lever ett hälsosammare liv än vad Winehouse gjorde. Då kan hon bjuda på sin sköna röst och sin sköna stil under många år framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar