torsdag 1 mars 2012

Makten över forskningen och övervakning

Vad säger makten?
Styrelsen har den största makten över hur ett bolag utvecklas. Eftersom en styrelse ansvarar för ett bolags strategi och för att avsätta samt tillsätta VD är det ingen tvekan om att styrelsens makt är stor i stora bolag med stort och spritt ägande. Leif Johansson, före detta VD för VOLVO och Electrolux, är nu ordförande för Ericsson och AstraZeneca. En del av varje produktföretags strategiska inriktning är var och varför man skall förlägga sin forskning och utveckling på olika platser. I ljuset av att AstraZeneca valt att lägga ner betydande forskningsverksamhet i Södertälje och i ljuset av att Ericsson får det allt svårare i konkurrensen med Kinesiska bolag är det viktigt att fråga Johansson hur styrelserna tänker. Jag är säker på att han kommer att svara. Självklart också för att sälja in egna önskemål. Trots det är det viktigt att politiker lyssnar! Ett Sverige som skall kunna erbjuda välstånd för stora delar av sin befolkning måste ha framgångsrika bolag som lägger även forskning och utveckling här. Jag passar också på att gratulera Johansson till hans senaste uppdrag!
http://www.dn.se/ekonomi/ny-ordforande-i-astra-zeneca

Hoten mot den personliga integriteten ökar
För var dag blir situationen kopplad till den personliga integriteten allt allvarligare. Det är bedrövligt att Google nu ytterligare överväger att samköra persondata och dessutom lagra den för att öka kunskapen om var och en som nyttjar deras tjänster. Syftet är självklart att sälja tjänster till de som vill sälja saker till specificerade målgrupper. Men steget är inte långt till att även sälja information om vem som gör vad till de som önskar köpa den informationen även i politiska syften. Som vanligt är det fransmännen som reagerar först. EU måste ta sitt förnuft till fånga och stoppa dessa enormt besvärande övergreppen mot den personliga integriteten!
http://www.dn.se/ekonomi/knepigt-fa-google-att-andra-sig

4 kommentarer:

  1. Mer om övervakning och storebrorssamhället i två inlägg på min blogg (om du inte redan läst där):

    Mer om #DLD - Centerstudenter och CenterUppropet.se

    Och i detta inlägg:
    #dld - Centerpartiets trovärdighet i integritetsfrågor går snabbt mot Noll

    Känns jobbigt att vara Centerpartist nu...
    :-/

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att det är tungt med alla ständiga kompromisser. Jag tvingas dock köpa Anders Ws argument att det är svårt att argumentera för att vi väljer att straffa oss svenska skattebetalare med 150 miljoner i böter varje år för att vi inte följer EU lagstiftning. Vi måste välja arenor för våra matcher. Uppenbarligen är inte Sverige den arena som bestämmer. På bara fyra år blir straffbeloppet 600 miljoner kronor..... Det är rätt mycket pengar.

    Det jag funderar över är vad Piraterna, som fick så många av våra få svenska mandat till Europaparlamentet, lyckas hindra och förbättra i Bryssel? De har väl visat att deras väg är totalt meningslös. Som vanligt handlar livet om pragmatiska och strategiska val framåt. Jag tror att C kommer att fortsätta att vara det minst dåliga politiska alternativet kopplat till integritetsfrågorna. Jag tror också, när vi vågar göra vår röst hörd i rikspolitiken, kommer att vara det parti som bäst kan skydda oss medborgare från denna vansinniga utveckling.

    SvaraRadera
  3. Nej, visst är det mycket pengar. Men man ska knappast tro att det är gratis att införa det heller. Både insamlingen och lagringen av de enorma mängder data det handlar om kostar rejält med pengar. För att inte tala om kostnaden att ha en person på 4-timmarsjour dygnet runt, året om, för att "skyndsamt" kunna lämna ut uppgifter. Och framför allt är det ju små företag som drabbas hårdast av dessa krav. Det rör sig också om totala kostnader i storleksordningen 100-tals miljoner, både i införande och driftskostnader.

    Hur var det nu - ville Centerpartiet göra det bättre eller sämre för småföretagare i det här landet? :-/

    Men sen har du helt rätt i att det är i EU som är avsändare av mycket dumheter. Därför är jag faktiskt glad att Piratpartiet har två mandat där nere och inte Centerpartiet.

    För med PP-ledamöter vet jag garanterat vilka frågor som prioriteras. Det gör jag inte med (c)-ledamöter. Tyvärr...

    SvaraRadera
  4. Ur ett enfrågeperspektiv hamnar jag i närheten av ditt resonemang men jag har valt att verka politiskt, precis som du, genom en politisk plattform som har politiska ambitioner inom de flesta områden. Då är C det bästa alternativet om man vill försvara integriteten. Du vet att jag tycker illa om det som händer. Jag hoppas vi kan göra mer för att få fler av representanterna inom Europaparlamentat att förstå det samma.

    SvaraRadera