fredag 16 mars 2012

Omöjliga uppdrag & älskade

Företagarna och Aktiespararna
Företagsamma personer har massor av positiva egenskaper. Det är också dessa personer som ser till så att alla i vårt samhälle, i vart fall hittills, får ett generellt väldigt gott välstånd. Oavsett vad olika människor känner i Sverige så har alla det väldigt bra här. Jag har precis fått hem min son från Bangladesh. Om man har lite perspektiv på sitt liv i förhållande till andra människor runt om i världen så kan man förstå att även de som kallas "fattiga" i Sverige har det fantastiskt bra. Idag. Om det blir så även i morgon beror helt på vår förmåga att föräras med och att matcha fram företagsamma personer som skapar företag som finansierar det generella välståndet.

Jag "älskar" företagsamma personer. Samtidigt kan jag ödmjukt konstatera att många av dessa personer är väldigt ego centrerade och då blir det ofta mycket svårt att få till samarbetsformer där vettiga kompromisser kan skapas. Två utmärkta exempel på hur svårt det är för företagsamma personer att komma överens är organisationerna Företagarna och Aktiespararna. Framförallt Företagarna. Det tycks vara nära omöjligt att vara "VD" för dessa organisationer då styrelserna tycks helt oförmögna att 1) vara tydliga med inriktningen med verksamheten och 2) våga backa upp sin VD att driva nödvändiga förändringar. Varför denna reflektion? Återigen vill Aktiespararna sparka sin VD......Gynter Mårder. Han kanske inte är stor nog för uppgiften men tyvärr tror jag både Aktiespararna och Företagarna har konstitutionella problem på riksnivå........ Jag tror inte de skall ha någon nationell VD utan möjligen en generalsekreterare och sedan låta lokalföreningarna göra jobbet. Det är bara det som kan bli bra tror jag.

Välkommen hem
Idag hämtade jag min son efter att han haft nästan tre fantastiska veckors upplevelser med sin klass i Bangladesh. Bangladesh är för de som inte känner till landet en stor kontrast till Sverige. Det är nog inte en överdrift att säga att de svenska ungdomar som inte har tidigare upplevelser av den fattigdom som många lever i i Bangladish är väldigt fostrande. Förhoppningsvis blir man både mer givmild men också mer ödmjuk över hur bra vi har det i Sverige, idag. Det var underbart att välkomna sonen hem! Jag är så fantastiskt glad över att mina barn är friska och att båda är människor som bryr sig mycket om mer än sig själva. Jag älskar mina barn och varje dag ger de mig fantastiska positiva känslor. De gör mitt liv så mycket rikare och jag hoppas att de tycker att jag är en bra pappa. Jag älskar t o m min son nu när han har skägg....... Skägget var en överaskning. Jag gillar överaskningar, gör du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar