onsdag 21 mars 2012

Relativitetsteorin eller "grader i helvetet"

Fult spel
Det är intressant att steg för steg lära sig det politiska hantverket. En del av "stor" politiken tycks vara mycket fult spel för att vinna egna fördelar. Jag bestämde mig tidigt för att jag inte kommer att sjunka så lågt att jag kommer att ägna mig åt liknande spel. Att skapa rubriker som inte stämmer eller att tala illa om personer utan att fara med sanningar. Jag tror medborgarna är klokare än så och jag tror framförallt att det resultat olika individer och grupper levererar talar för sig själva.

Albert Einstein bevisade genom relativitetsteorin att allt är relativt. Så är det. Ett annat sätt att säga samma sak på är att "det finns grader i helvetet". Några eller någon försöker åter skada mig genom att påstå att jag inte kan förstå att de som har det sämst i det svenska samhället, ur ett materiellt perspektivt, sannolikt har det väldigt besvärligt. Det är klart att jag förstår det. Det är dock så att vi i Sverige, relativt sett, är mycket lyckligt lottade och tack vare de värden som vårt näringsliv skapar kan erbjuda alla svenskar tak över huvudet och mat på bordet. Det är långt ifrån alla länder som kan erbjuda alla sina medborgare den miniminivån av levnadsstandard. Bangladesh är ett extremexempel på land där många verkligen lever i fattigdom. I Sverige talar bl a Rädda Barnen om relativ fattigdom. Självklart kan det även finnas människor i Monaco som då klassas som fattiga eftersom några av dem bara har någon miljon medans andra badar i massor av miljoner. Jag säger fortfarande inte att det inte finns många i Sverige som har det ekonomiskt ansträngande. Jag säger att vi tack vare det välstånd som näringslivet skapar idag kan erbjuda ett stöd till alla svenskar som behöver det. Ett stöd som bl a innebär tak över huvudet och mat på bordet. 

Jag engagerar mig i politik för att Sverige skall fortsätta att vara ett samhälle där alla kan ges en rimlig miniminivå som levnadsstandard. Det kommer vi inte att kunna erbjuda framöver om vi inte blir betydligt företagsammare och om vi inte lyckas öka den svenska sysselsättningsgraden (fler som jobbar i förhållande till de som inte jobbar). Hur tror du att det går för Sverige?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar