tisdag 10 april 2012

Är det dubbdäckens fel?

Finns entydliga svar?
I Uppsala är det cirka 70% av kommunens invånare som använder dubbdäck. Många av dessa känner starkt att det är nödvändigt med dubbdäck för att de säkert skall klara av att köra sina bilar under vintern. Själv har jag, och flera vänner, kört med allround däck i över 15 år och jag har aldrig upplevt det som ett problem vare sig i snökaos i Uppsala eller uppe i fjällen. Det har inte mina vänner heller upplevt. Självklart kan det ibland ändå vara säkrare med dubbdäck. Oavsett är den stora frågan i Uppsala luftkvalitetsproblemet i innerstaden. Frågan är inte om utan hur vi skall lösa problemet vi har med dålig central luftkvalitet. Dubbdäckförbudet på Kungsgatan (en gata som går igenom centrala Uppsala) har minskat trafiken med drygt 40%. Självklart bidrar trafikminskningen till att luftproblemen blir mindre. Vi inför också till årsskiftet miljözon för tung trafik. Även det kommer att minska problemen. Frågan är dock om det räcker för att lösa problemen. Oavsett vilka som bestämmer över Uppsalas utveckling måste den lokala regeringen lösa problemen med luftkvaliteten.

Nyligen presenterades en omfattande forskningsstudie i ett samarbete mellan Umeå och Stockholms universitet. Projektet leddes av två professorer. De går så långt att de menar att mellan 30-40 personer årligen dör på grund av de farliga partiklar som dubbdäck skapar i innerstadsmiljö.......... Denna studie minskar inte trycket på oss politiker att hitta lösningar på problemet med farlig luftkvalitet. Idag tog t o m DN upp problemet på sin ledarsida! Vad tycker du att vi skall göra? http://www.dn.se/ledare/signerat/trafiksakerhet-farre-dubbdack-raddar-liv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar