söndag 22 april 2012

Övervikt och fetma

Ett bättre liv
Det finns massor av sätt för oss människor att försöka förbättra våra liv. Självklart är vi också olika och gillar olika saker som just upplevs göra våra enskilda liv bra. Den politiska retoriken handlar ofta om olika gruppers utmaningar och vad som kan göras för att dessa mer eller mindre homogena grupper skall få det bättre. Den enskildes och samhällsutmaningen med övervikt och fetma är mycket komplex. Den sträcker sig från vardagsutmaningen att hinna med alla måsten, för nästan alla, till de som lider av olika sjukdomar. Precis som en läkrare berättade på Uppsalas senaste Folkhälsoråd, kopplat till utmaningarna med övervikt och fetma bland våra barn, är vägarna för att de negativa trenderna skall brytas många. På inget sätt handlar det om att peka finger mot dem som har dessa utmaningar. Det handlar om att försöka hitta vägar mot en hälsosammare framtid. Det tjänar alla på förutom de som vill sälja produkter som inte bidrar till att vi mår bra i en allt mer stillasittande livsmiljö.

Källkritik
Att det är "farligt" att våga ta i utmaningarna runt övervikt och fetma fick jag dyrt erfara strax efter årsskiftet 2010/2011. Utifrån mitt bloggande målades jag upp som en tokig kommunalpolitiker som tyckte att överviktiga och feta skall betala en särskild skatt för att man är just överviktig eller fet. Självklart har jag aldrig tyckt det! Jag förde ett resonemang om utmaningen med övervikt och fetma i två blogginlägg 25/12 2010 och den 28/12 2010 där jag resonerar om att jag och alla andra som köper t ex godis möjligen borde få betala mer skatt för att bl a kunna avsätta pengar för förebyggande arbete och inte minst för att hindra  generella skattehöjningar för att täcka alla de ytterligare kostnader som vårt omsorgs och vårdsystem måste bära om vi inte lyckas bryta den negativa trenden kopplat till övervikt och fetma.
Under förra året uppmärksammade SVT problemet på ett rätt direkt och bra sätt;
http://svtplay.se/v/2671180/sverkers_stora_strid/del_2_av_3?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2673667/sb,p171922,1,f,-1

Jag har aldrig resonerat om, eller förespråkat, något annat än att onyttiga produkter med fördel kan beskattas hårdare! Då kan vi fortsätta att dricka läsk, äta godis och chips men vi får också betala lite mer direkt skatt på dessa produkter om vi väljer att nyttja dem. Alla vet att t ex läsk, godis och chips är väldigt destruktivt för hälsan, om vi konsumerar för mycket och inte regelbundet tränar.

Jag vet att jag har motståndare som gör allt de kan för att förvränga vad jag anser och vad jag tydligt står för. Trots att vi lever i en värld där de flesta borde inse att det är mycket viktigt att vara källkritisk så tror många på feta tidningsrubriker och på den propaganda som då och då drivs på våra sociala medier, helt utan bäring i verkligheten. Syftet är självklart att skada. Personligen väljer jag att se det som positivt. Uppenbarligen upplever starka krafter mig som ett hot. Jag har en massa gånger bett om ursäkt för att mina formuleringar av motståndare kunnat tolkas så negativt som de gjordes.
Det inlägg som drog igång mediadrevet och väldigt mycket energitapp inom Centerpartiet i Uppsala (då!!!);
http://www.stefanhanna.blogspot.se/2010/12/overvikt-ett-stort-samhallsproblem.html
Det inlägg där jag funderar vidare i frågan, och som gör det tydligare för dem som tvivlar på att mitt resonemang, handlar om högre skatter på onyttiga produkter som garanterat leder till ohälsa om de överkonsumeras.
http://www.stefanhanna.blogspot.se/2010/12/ett-skratt-forlanger-livet.html
Fem dagar senare brakar det lös i Sverige, och det är Aftonbladet som särskilt drar igång ett mediadrev, utifrån helt felaktiga rubriker och ett artikelinnehåll som i sin utformning självklar upprör alla. Aftonbladet påstod att de hade försökt nå mig för en kommentar innan publiceringen. Jag var på semester (i en helt annan tidszon) och de hade skickat ett mejl, några timmar innan de publicerade artikeln på nätet, och bad om kontakt. Jag gavs aldrig någon rimlig chans att kontakta dem innan de gick ut med anstötande felaktigheter.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12450750.ab

Den lilla människan mot staten
Nu börjar ett nytt kapitel i detta ärende. Personligen hoppas jag att turerna runt alla dessa felaktiga tolkningar av mitt blogginlägg skall leda till att våra rikspolitiker tar frågan på större allvar. Det gör ju ansvarstagande politiker runt om i världen. Vi är inte ensamma om att övervikten och fetman ökar bland befolkningen.

Jag kan bara spekulera i varför staten vill engagera sig i att sprida felaktig information om mig. Information som givetvis i sin felaktighet bidrar till att kortsiktigt skada mig. Är det för att jag öppet kämpar för den personliga integriteten? Är det för att jag idag är tydlig med att jag tycker att rikspolitikerna bör följa många andra västländers beslut att införa olika former av högre skatter för att göra mer för att vända en negativ trend kopplat till övervikt och fetma? Är det för att jag tydligt står bakom alla människors lika rätt och värde? Vi får se hur detta nya kapitel utvecklas. Jag kan bara beklaga att staten nu bidrar till att sprida Aftonbladets felaktiga budskap. Det är också trist att dessa lögner leder till att min begränsade tid tas i anspråk. Det är oacceptabelt att min son åter skall behöva bemöta dessa lögner från vilseledda ungdomar. Jag antar att det är en del av strategin från mina motståndare. Jag kommer inte att acceptera att staten går ut med felaktiga budskap bara för att någon anser att felaktigheterna engagerar.

2 kommentarer:

  1. Det som står det står du kanske har lärt din son omdevetet att det är okej att mobba överviktiga människor, göra miner och se ner på dem helt genom ditt eget sätt att vara, har du tänkt på det? Och varför kan inte blonda smala oallmänbildade kvinnor och män ses som ett samhällsproblem låt dem betala högre skatt

    SvaraRadera
  2. Min son är, tack och lov, en mycket omtänksam och positiv medmänniska. Han skulle, precis som jag, aldrig mobba någon. Tyvärr väljer en del att tolka det som sägs som "djävulen läser bibeln". Så är det och det är självklart för att de vill föra fram en egen synpunkt. Trots att jag hela tiden får uppleva att mina budskap tolkas för att passa även andras syften kommer jag inte att låta bli att prata om och driva frågor som är viktiga för att vårt samhälle skall utvecklas mer positivt. Även långa, blonda och outbildade kvinnor och män äter godis och dricker läsk. Även de skulle få betala lite mer i skatt om vi får en högre skatt på ohälsosamma produkter. Jag har ALDRIG föreslagit en skatt på en enskild person som ser ut på något speciellt sätt!

    SvaraRadera