onsdag 23 maj 2012

Hjälmtvång

Räddar liv
Förra veckan arrangerade Trafikrådet i Uppsala ett seminarium och en debatt om hur Uppsala utvecklas som cykelstad och om de stora utmaningar som finns kopplat till cykeln som färdsätt. Bl a konstaterades att cyklister ofta är inblandade i olyckor och att det oftast handlar om cyklister som kör ihop med andra cyklister eller som själva kör omkull. Idag var min son inblandad i en cykel/cykelolycka i Carolinabacken, den mest olycksdrabbade platsen i Uppsala för cyklister. Sonen klarade sig bra men han som körde på honom spräckte hjälmen, blev medvetslös och fick åka ambulans till sjukhuset. Utan hjälm hade han sannolikt varit gravt handikappad eller död nu. Det kanske är dax för en hjälmlag i Sverige? Då kanske många fler väljer att skydda det värdefullaste de har i en betydligt större utsträckning än idag. Vad tycker du, behövs ett hjälmtvång? Behövs cykelkörkort?

2 kommentarer:

  1. Hjälmlag gynnar bilisterna. Det är därför motororganisationerna driver frågan så hårt. All internationell forskning visar enhälligt på att hjälmtvång minskar cyklandet dramatiskt. Detta utan att säkerheten förbättras då man med denna lag nöjer sig, tycker man har gjort sitt och jobbar inte vidare med att förbättra infrastrukturen. Det behövs liksom inga nya cykelbanor om alla har hjälm. Inför istället cykelskolor, trafikkunskap redan i förskolan då det ofta är brister i beteendet som orsakar olyckorna. Studera Holland. Utmärkta cykelbanor.Cykelutbildning för barn och ingen har hjälm men är ändå världens säkraste cykelland.

    SvaraRadera
  2. Intressant perspektiv att hjälmar skulle vara kontraproduktiva. Till viss del kan jag hålla med dig då jag själv tycker att det är en självklarhet ur ett skadeperspektiv att ha hjälm men samtidigt störs av att hjälmen gör mitt allt tunnhåriga huvud väldigt ruffsigt. Vi får se hur det går med hjälmtvång eller ej. Det vi vet är att väldigt många skulle skadas betydligt mindre om de hade hjälm vid skadetillfällen. Vi studerar framförallt Danmark coh Holland när vi tar fram en cykelstrategi coh plan för första gången i Uppsala. Jag delar din syn att deras sätt att inkludera cykelutbildning i skolan är föredömlig. En utmaning vi har i skolorna är att alla vill nå våra barn och unga med massor av budskap samtidigt som de allra flesta av oss redan tycker att våra barn har för lite tid för lärarledd undervisning i kärnämnena. Fortsätt att kämpa för bättre villkor för cyklister! : )

    SvaraRadera