fredag 15 juni 2012

Människosyn & Mangakultur

Rävspel
Det är intressant att lära sig hur det politiska spelet spelas och hur olika mediapersoner, på olika sätt, försöker påverka utifrån sin egen övertygelse eller utifrån egna partisympatiers perspektiv. Återigen försöker vissa på UNT "kleta" på mig en negativ och eletistisk människosyn. Återigen kommer UNTs berörda personer att bli besvikna då det väldigt stora flertalet som känner mig vet att det inte stämmer. Alla som känner mig vet att jag respekterar alla mina medmänniskor. Oavsett status, grupptillhörighet, hudfärg, religion eller sexuell läggning. Jag respekterar t o m människor som har helt avvikande åsikter än mina egna. Att jag respekterar dem innebär inte att jag håller med. Det är inte ovanligt att jag t o m jobbar hårt för att idéer som jag djupt ogillar inte skall få majoritetskraft.

Senaste turerna i UNTs försök att skada mig är att de på sin ledare skriver att jag i princip är en ond och kall medmänniska som tycker att de stackars tiggarna på Uppsalas gator inte skall ha rätten att sitta på våra gator och tigga. Trots att UNTs eget reportage rätt bra citerar det jag sagt drar delar av ledaren denna intressanta slutsats om min människosyn. Jag säger att 1) Ingen behöver svälta eller sakna tak över huvudet i Sverige. Det svenska folket lägger massor av skattepengar varje år på att se till så att det är så och därför behöver ingen tigga för att få mat på bordet och tak över huvudet.  2) Mycket talar för att tiggandet. som nästan uteslutande görs av personer som kommer från södra Europeiska länder, är organiserat. Med all sannolikhet rör det sig om brottslig verksamhet som i värsta fall inkluderar "trafficing". I UNTs intervju citeras jag också, kors i taket, korrekt när jag säger att jag inte alls vill osynliggöra problem. Jag vill lösa problem och bidra till ett bättre samhälle. De som inte förstår att det finns allvarliga problem med tiggeriet som går långt utöver enskild fattigdom är naiv eller idologiskt felnavigerad. Precis som med integrationspolitiken är det dax att konstruktivt våga tala om problem och att i positiv anda hjälpas åt att lösa dem! Ibland får ledarredaktionen på UNT till det, trots sina konstiga försök att utan grund skada enskilda folkvalda.
http://www.unt.se/redaktionensbloggar/blogg.aspx?blogg=773

Upprättelse
Idag är jag väldigt glad. Jag gick upp tidigt och tillsammans med min dotter gick jag och flera ledande Uppsalabor på cityvandring, väldigt tidigt, för att inspektera renhållningen. Solen skiner på en klarblå himmel OCH Mangamålet i högsta domstolen visade att det finns en rimlig rättvisa i landet. Hela processen mot denna stackars medborgare är skandalös. Hela målet började som en del av en infekterad vårdnadstvist för att skada pappans rätt till delad vårdnad av sitt barn. Jag har bl a bott i Japan och det är, som sagt, en skandal att driva en liknande process mot en enskild människa när det är väldigt lätt att ta reda på hur denna mangakultur uttrycks. Kan det vara så att delar av den moderna japanska kulturen anses dålig i Sverige? Med tanke på alla tokigheter som kan göras bakom ordet "konst" är det ännu mer anmärkningsvärt att tidigare rättsinstanser dömt som de gjort.
http://www.unt.se/tierp/jag-ar-lattad-for-sverige-1773553.aspx
http://www.dn.se/kultur-noje/skickligt-kringga-orimliga-konsekvenser

4 kommentarer:

  1. Jo, tur att han blev frikänd. Jag ringde in till radion idag och pratade lite om det:

    Lakes Lakonismer - Mangamålet - teckningar inte jätteolagliga, bara lite

    Ps. Jag känner inte heller riktigt igen din människobild i det UNT:s ledare skriver... :-/

    SvaraRadera
  2. Bra Markus! Vi måste orka stå upp för den personliga integriteten och rättsäkerheten! Som med många andra frågor berör de inte så många förrän de själva eller en nära anhörig drabbas.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är ju inte bara rättssäkerheten utan förtroendet för hela rättssystemet!

    För om så idiotiska lagar tillåts finnas och påhittade serieteckningar döms i domstolar, och likställs med dokumenterade övergreppsbilder på barn, då tappar jag och många andra helt respekten för både rättsväsendet och våra lagar...

    SvaraRadera
  4. Så är det. Därför hoppas jag att utslaget i HD leder till att tingsrätter i framtiden kan undvika liknande idioti.

    SvaraRadera