torsdag 19 juli 2012

Missbruksvård

Svart eller vitt
Finns svarta eller vita lösningar dvs rätt eller fel? Knappast. Om de finns så finns de sannolikt kopplade till missbruk. En alkoholist eller narkoman kan inte missbruka lite utan erfarenheten säger oss att det blir allt eller inget...... I dagens SvD kan du läsa en mycket läsvärd debattartikel av Partik Engellau där han beskriver Europas stora problem med en liknelse vid en missbrukare. Den är läsvärd och beskriver problemen på ett sätt så att fler kanske förstår storleken på den kris vi nu har. Keynes lösningar är inte ett recept för dagens utmaningar. När t o m Engellau är osäker känns en stor kris runt hörnet oundviklig. Helt klart är att en tom börs är tom och ett folk som inte presterar konkurrenskraftigt värde måste börja göra det om de skall kunna försvara en hög levnadsstandard. Hur svårt kan det vara att fatta det?
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/gar-det-att-sparka-liv-i-dott-kapital_7354456.svd
Jag delar Engellaus syn att det mesta kapitalet är fegt och bidrar inte till förnyelse. Jag delar också hans syn att en fungerande marknadsekonomi måste låta de verksamheter som inte klarar konkurrensen eller som missköter sig att gå under. Allt annat innebär någon annan form av ekonomi än marknadsekonomi. Jag delar också synen att de allra flesta politiker är för fega för att fatta de beslut som krävs då de inte är kortsiktigt populistiska. Personligen tror jag dock mer på mina medmänniskor. Jag tror att en majoritet är beredd till tuffa tider bara man förstår varför och bara om de som skott sig på resan mot dåliga tider får vara med att betala.

Företagsamheten
Oavsett vilka vägval en politisk majoritet väljer för EMU, för Sverige och för Uppsala så är det centralt att en plats är företagsam om den vill bygga eller försvara en generell välfärd. Det är också centralt att man inte missbrukar bidrag då det inte är en hållbar väg framåt. I Uppsala jobbar vi väldigt mycket med att lyfta vår företagsamhet. Jag leder bl a en Näringslivsgrupp som redan bidrar stort till att Uppsala utvecklas ännu mer positivt som företagarkommun. Det kommer alla att tjäna på. Jag tror inte UNT har förstått hur seriöst och omfattande Näringslivsgruppens arbete i Uppsala är. Trots det kan jag bara hålla med dem i dagens ledare där de efterlyser mer riktigt riskkapital till de företag som skall bära framtidens välstånd. Hur svårt kan det vara att förstå att mer riktigt riskkapital måste fram?
http://www.unt.se/ledare/iderna-frodas-i-uppsala-1797936.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar