torsdag 2 augusti 2012

Ånger

Vad är värt att lägga tid på?
Är det meningsfullt att ångra beslut man fattat och vägval man gjort? Självklart skall man ångra och be om ursäkt för eventuella beslut som kan ha skadat andra. Det är för få som har förmågan att ärligt be om ursäkt. Möjligen av den enkla anledningen att många inte förstår att de gjort något felaktigt. Det är bara att ta del av rättegångarna i Haags internationella brottsmålsdomstol där massmördare som regel verkar oförmögna att acceptera att deras ageranden inte varit acceptabla.

Ångrar inte mina vägval
Om du vill maximera ditt välmående föreslår jag att du ärligt ber om ursäkt när du gjort något dumt men att du har fokus framåt och istället för att älta ångrandet fokuserar på att göra bättre framåt och lära av de misstag och fel som vi alla gör med jämna mellanrum. Varför detta resonemang? Två dagar i rad har jag haft drömmar om hur kul och bra jag hade det på Ericsson och tankar om det var fel att säga upp mig och gå vidare. Jag saknar mina duktiga och mycket professionella medarbetare. Jag saknar att jag fick en rimlig ersättning för all tid jag gav och alla resultat som jag bidrog till. Jag saknar 1/5 av mina internationella resor och alla de möten och förhandlingar jag hade med drivna människor från världens alla hörn med helt andra kulturella bakgrunder. Trots det ångrar jag inte mitt val att istället försöka bygga nya svenska företag och under en tid bredare bidra till att kommande svenska generationer skall få det minst lika bra som idag.

Efterlyser fler som bidrar till vårt gemensamma beslutsfattande - det demokratiska systemet
Tro mig, efter att ha fått en bra insikt i våra demokratiskt styrda verksamheter behövs många fler som vill, orkar och vågar ge av sig själva för att vårt gemensamma skall utvecklas bättre. Framförallt behövs fler människor med stor och bred livserfarenhet inom politiken. Självklart är det så att kunskap och erfarenhet leder till att vi förstår mer och kan prestera bätre om det kombineras med en vilja att åstadkomma något. Det förstår de som håller på att ta över herraväldet nu d v s Asiaterna. Tycker du att kunskap och erfarenhet är underskattat i västvärlden? Tycker du att riktig arbetserfarenhet är viktig för att du skall kunna vara en bra folklig företrädare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar