lördag 15 september 2012

Journalister

Drakar lyfter och flyger i motvind
Journalistyrket är ett av våra viktigaste yrken. Inte minst bekräftas det av att media och dess huvudspelare klassas som en av de mäktigaste krafterna i vårt samhälle. De journalister som ägnar sig åt grävande journalistik och som vågar utmana övrig makt när t ex felaktigheter begås är viktiga för att försvara vårt rättssamhälle och vår demokrati.

När jag skulle välja yrkesbana var journalistbanan ett hett alternativ. Det blev inte så då men med min breda erfarenhet är det aldrig försent att bli frilandsjournalist. Jag har trots allt också praoat på vänstertidningen Uppsalademokraten och jag börjar lära mig hur journalister tänker och tvingas agera inom ramarna som deras uppdragsgivare ger.

Ett av de största problemen med dagens journalistik är att den är för ytlig och för sensationsorienterad. Ett problem är självklart att resurserna för grävande journalistik bara blir mindre och mindre. Det är oroväckande för demokratin. Det är också oroande att så många journalister jobbar med mycket otrygga arbetsförhållanden i Sverige. Även det bidrar självklart till att makten granskas för dåligt. Istället blir det snaskiga rubriker och felaktiga eller mycket ofullständiga artiklar som publiceras. Eftersom allt för många personer fortfarande tror på tidningarnas rubriker och artiklar skapar dålig kvalitet mycket orättfärdiga problem för dem som drabbas.

Journalistförakt
Vänstervridna journalister och särskilt ledarskribenter påstår att jag föraktar journalister. Det är självklart felaktigt och bara en del av deras propaganda mot mig. Det är viktigt att komma ihåg att tidningars ledarsidor driver en egen politisk linje och jobbar mot dem de anser tycka fel eller som utgör ett hot mot dem på något sätt. Glöm inte att politiskt aktiva och pr byråer aktivt går in på kommentarsfält till artiklar och försöker skapa bilder som stödjer deras perspektiv. Allt du läser och tittar på syftar till att driva dina åsikter eller dina känslor åt ett visst håll. Jag har stor respekt för duktiga journalister och för dem som respekterar mig. Jag gillar inte yrkespersoner som gör dåliga och felaktiga jobb. Det gäller även journalister och rubriksättare!

David Isaac
Mina tankar går till David Isaac. Jag hoppas att de senaste dagarnas ensidiga nyhetsförmedling inte blev spiken i kistan för honom.

Inte enskildas rättighet
Visst skall Sverige fortsätta att stötta demokratiutvecklingen i världen. Det skall dock vara svenska folkvalda som skall bestämma vilka länder vi fokuserar på. Det kan inte vara upp till enskilda svenskar att själva bestämma var på jorden de vill utmana lokala makter om vi skattebetalare skall stå för notan att försöka få dem fria. Svenska folket och dess regering har satsat mycket pengar och tid på att få dem fria. Vi borde få tillbaka pengar från royalties på framtida böcker och filmer!

52 kommentarer:

  1. Menar du Dawit Isaak här eller? Jösses...

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Jag tror du förstår vem jag menar. Du kanske skall överväga att ta värvning i det militära? Du tycks ha missat mycket i din uppfostran. Det militära kan lära dig lite om hyfs och respekt.

      Radera
    2. Som folkvald borde du veta att försvarsmakten är på väg utför, där sker ingen uppfostran, där trampar man på varandra!

      Radera
  3. Väldigt begåvat!!! Och givetvis skulle Modig stannat på Kuba!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte kopplingen. Är det olagligt i Kuba att råka ut för en bilolycka?

      Radera
    2. Inte precis, men precis som i Sverige är det olagligt att ägna sig åt samhällsomstörtande verksamhet.

      En diktaturs lagar ska väl respekteras, eller hur var det nu?

      Radera
    3. Inget på det nej. Trodde nog att du skulle ducka den.

      Radera
  4. Villkoren för journalister i sverige har nog blivit sämre. Jag tror du har rätt. Och media har nog blivit ängsligare. Förutom själva strukturerna, med mer reklam-tv och internet, mindre intäkter till papperstidningar, så ökar nog pressen på ledningen inom media. Och jag tror främst att problemen finns där.

    Det är lätt att irritera sig på ytliga eller fragmenterade artiklar. Och på de som skrivit dessa. Om man känner till ämnet de beskriver så känner man ofta inte alls igen verkligheten i artikeln. Eller man förstår ibland mindre efter att ha läst den än innan. Ingenting hänger ihop. Osv. Men ofta är det nog trots allt redaktörerna som är problemet. De snickrar ihop missvisande rubriker och ingresser osv. Bildtexter och vinjetter.

    Ibland hör man också en nyhetsuppläsare påstå något i inledningen till reportaget på tv, där sedan inget av detta styrks av själva reportaget. Jag har märkt det allt oftare. Totalbilden blir då lätt att rubrik-påan ger en bild som består. Men inte alls har substans i själva reportaget. Lite jobbigt.

    Det här tror jag är naturligt. Reportern/journalisten är ute på fältet, jobbar direkt med andra människor. Får omedelbar interaktivitet. Måste rent yrkesmässigt hålla sig flexibel och lyssnande. Hemma på kontoret sitter redaktören, med en press på sig uppifrån, dessutom ofta en förutfattad mening om vad som skall in i tidningen. Ett media-dramatiskt stycke artikel helst. Gärna med en drivande vinkel eller linje som går att jobba vidare på. Lite politiskt eller dramatiskt.

    Då är det nära att man "trimmar upp" reportaget så mycket man kan, till publiceringen. Utan att det alls är journalistens förskyllan.

    Däremot tror jag nog att du överdriver pr-byråernas snille. Och inflytande. Det sitter inga genier där direkt, vad jag vet. Att skapa opinion på beställning är inte så väldigt enkelt. Uppmärksamhet ja, men opinion, tveksamt. (Jag baserar min uppfattning om pr-byråerna delvis på egna bekantskaper men mest på de tillfällen de framträder i media och skall låta analytiska. Det behöver man nog inte imponeras av).

    Hantering av demokrati, diktatur och ofriheter blir ju väldigt delikat och känsligt. Allra lämpligast för att hantera detta är kanske, kanske inte de som skriker högst, eller målar plakaten i starkaste färger.

    SvaraRadera
  5. Kloka sista ord! Jag tror du har rätt att redaktörerna bär en stor skuld till den billiga utvecklingen. Bara genom att följa turerna runt det tidigare så hyllade News corp. Förstår man att mycket gått snett inom i vart fall delar av mediavärlden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt var klokt men jag gillade särskilt avslutningen.

      Radera
  6. Du tycker uppenbarligen att de två journalisterna har sig själva att skylla för att de hamnade i händerna på en brutal diktatur, när de ville granska ett oljebolags agerande, ett företag starkt förknippat med Sveriges genom tiderna mest överskattade utrikesminister.

    Om mordet på Olof Palme hade hänt idag hade du väl tyckt att han hade fått skylla sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkliga slutsatser. Svårt att kunna hitta någon logik i det. Men det är kanske inte meningen.

      Radera
    2. Varför skulle jag försvaret ett oacceptabelt mord på Sveriges statsminister? Precis som de flesta som levde när det hände, i Sverige, blev jag chockad, ledsen och arg. Det var ett attentat mot demokratin och mot vår statsminister oavsett om man gillade honom eller ej. Tycker fortfarande att det var märkligt att det inte blev en statsbegravning utan en Socialdemokratiskt arrangerad begravning....

      Vilken logik är det du inte förstår?

      Radera
  7. Varför anser du att staten skall få royalty på framtida böcker och filmer som dessa journalister kanske kommer att skapa ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi lever i vår variant av demokrati. Jag tycker Churchill fångade den rätt bra när han sa "tills vi har något bättre är det den bästa formen för folkmakt". De allra flesta, kanske alla, västerländska länder har olika varianter av den typ av demokrati som vi har.

      Min logik är att i en demokratisk stat är vi alla en självklar del av staten. Som medlem i staten har man rättigheter och skyldigheter. En skyldighet är att följa rikets lagar. När en enskild medborgare, på eget bevåg, fattar riskfyllda beslut (som strider mot den lag som gäller där) hos främmande makt, om man då får hjälp av våra ministrar och våra gemensamma skattepengar då får man en skuld till skattekollektivet. Hur många miljoner tror du det har kostat oss skattebetalare att få ut journalisterna ur Etiopien? Hur mycket tid har arbetet tagit från ministrar och departement? Tror du alla som är journalister är objektiva observatörer och nyhetsförmedlare? Tror du det finns journalister som bryter lagar i Sverige? Tror du att det finns journalister som är med i extrema grupper? Journalister är oxå människor. "Etiopienjournalisterna" bröt mot Etiopiens lag genom att åka in i landet utan visum. Det i sig ledde inte till att det gick snett. Utan visum kom de också in i landet med en grupp som klassas som terrorister. Eftersom jag inte anser att var och en av oss kan få utsätta skattekollektivet för liknande extra kostnader anser jag det rimligt att de fått en skuld som skall återbetalas till svenska folket. Utan vår hjälp hade de kanske inte överlevt och då hade de inte kunnat skriva böcker och filmmanus. Skall vi få tillbaka 50% eller 90% av kommande intäkter tycker du? Vi kanske skall sätta taket på återbetalningen till de tydliga kostnader frigivningsarbetet kostat och sen får de behålla resten.....

      Radera
    2. Det finns något som heter skatt. Om de tjänar pengar på att skriva om detta och sälja böcker eller göra dokumentärer där de drar in en massa pengar då betalar de tillbaka med råge.

      Jag skulle vilja se den regeringen som offentligt tar avstånd från att hjälpa Svenska medborgare i utlandet på direkt godtyckliga grunder.

      Det finns också regler som reglerar hur hemfärd skall bekostas om Svenske medborgaren saknar pengar till hemresan. Dvs man får en skuld som man senare skall betala tillbaka så där har du redan din "royalty".

      Jag tror inte en sådan regering lyckas sitta kvar i nästa val om man vägrar att hjälpa Svenska medborgare i utlandet.

      Varför har det någon betydelse vilken politisk åskådning journalisterna tros ha ? Om de skapar ett reportage som har ett allmänintresse och det gör ett grundligt journalistiskt arbete då spelar det ingen roll om den politiska färgen är blå eller röd.

      När det gäller Churchill är jag inte imponerad av hans praktiska förhållningssätt till folkrätt. Han ville att Sverige skulle tillåta England att transportera trupper genom Sverige för att hjälpa Finland. Grejen var det att det var en bluff. Trupperna skulle stanna i norr och ockupera järnmalmsgruvorna och därmed gärna dra in Sverige i andra Världskriget.

      Hellre att ta striden till Sverige istället för att den skulle nå Storbrittantien.

      Undra hur många svenska lagar britterna hade brytit då.

      Tänk om folk hade lytt alla lagar som förändrades i ockuperat land under andra världskriget. Tyskarnas lagar i Norge och Danmark eller på andra platser.

      Om du skall stå där och hamra in ditt mantra att man skall lyda lagar in andra länder till vilket pris som helst då står du närmare de diktaturer som stiftat lagar för att monopolisera makten.

      Självklart skall man respektera andra länders lagar, men det måste vara länder där man respektera människors rättighet att välja sina egna personer att företräda dem.


      Radera
    3. Jag har tydligt och konsekvent tagit avstånd från alla övergrepp och diktaturer. Jag är också tydlig med att vuxna människor har ett stort eget ansvar för sitt handlande. Det gäller oavsett om man lever i en demokrati eller ej. Konsekvenserna av det egna handlandet kan bli fängelse och många former av övergrepp om man utmanar diktaturer. Som tur är finns människor som av olika skäl vågar utmana dessa makter trots att de är väl medvetna om riskerna. Jag har också tydligt sagt att det ensidiga "tycka synd om och offer reportagen" sannolikt gör David Isaaks situation, om möjligt, ännu värre.

      Radera
    4. Hur mycket royalty anser du att David Isaak skall betala till Svenska staten om han blir fri ?

      Lyssnar man på första intervjun med svenskarna på svensk mark så beter de sig väldigt vuxet och de pratar knappast i termer som att de skulle skylla ifrån sig utan medger att det de gjorde inte var en sådan lysande idé.

      Det är väldigt svårt att veta varför de blev fria, det kan vara sådana orsaker som att diktatorn dog eller att de har som tradition att benåda fångar vid högtidliga tillfällen.

      Om det handlar om journalistkollegornas press på diktaturen som gjorde att det inte var en vinst att ha kvar svenskarna.

      Idag sitter vi inte med svaren.

      När du säger det i Svt debatt att man skall respektera seder och lagar är det då som du anser att du tydligt tagit avstånd diktaturen ?

      Det var journalisten från AB som ansåg att du föraktar journalister efter det du sa där i svt debatt, det var Greider som pratade om hur Bildt beskrev dessa journalister som turister i ett tidigt skede och hoppade på det om förakt mot journalister och det som Greider sa var inte riktat mot dig.

      Ja Anders Lindberg är en av de personerna som jobbar på AB och är på den S märkta ledarredaktionen.

      Poängen här är att gömmer sig inte, man vet att han är S märkt och därmed har en subjektivitet i frågan. Avsändaren är tydlig.

      Folk är inte dumma och de förstår var han står politist när det gäller att argumentera i frågan. De vet också var du står även om du inte deltog i debatten i egenskap av centerpartist.

      Det var en "vänstervriden" journalist som ansåg att du föraktar journalister den andra pratade om Bildts förakt för journalister och han är inte du.

      Den kvinnan som hade släkt där nere som beskrev skenavrättningar där man inte drog sig för att avrätta en 7 månaders baby förutsatt att hennes information var sann.

      Jag tar det som en självklarhet att du inte under några omständigheter stödjer sådana seder och bruk.

      Om nu dessa två journalisterna har samlat på sig berättelser från personer i sin omgivning så kan det i bästa fall skapa stora problem för den diktaturen.

      Tydligen är detta en USA stödd diktatur så man kanske kan påverka USA i denna fråga och därmed förändra maktbalansen i regionen att mer luta sig mot mer demokratiska krafter samtidigt som man tar ett steg bort från de odemokratiska krafterna.

      Radera
  8. Citatet från Churchill är dåligt översatt men jag tror du förstår vad jag "säger".

    SvaraRadera
  9. Grejen med Demokrati och Pressfrihet är att även en person som Stefan Hanna får uttrycka sina åsikter. Demokrati och Pressfrihet gör att vissa personers åsikter blir tillgängliga för allmänheten. När man läser Stefan Hanna skrattar man gott innan man inser att stackaren blivit framröstad av folket (dock en kraftig minoritet, tack och lov). Då kan jag sakna censuren, lite grann i alla fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag säkert du kan sakna eftersom du sannolikt tror på ett kommunistiskt system. Som tur finns människor som jobbar hårt för att samhället skall utvecklas väl och för att vi skall kunna finansiera stödet till våra svaga i behov av vår solidaritet.

      Radera
    2. Men skärp till dig nu Hanna. Vad har kommunism med det att göra? Kontentan av ditt resonemang blir ju även det en sorts censur eftersom det du pläderar för kommer att medföra att en massa oförrätter kommer att hamna i mediaskugga om du får din otrevliga vilja igenom.

      Radera
    3. Men Hanna, hade jag skrivit att "Svenska folket och dess regering har satsat mycket pengar och tid på att få dem fria. Vi borde få tillbaka pengar från royalties på framtida böcker och filmer!" så hade du anklagat mig för att jag "sannolikt tror på ett kommunistiskt system."

      Radera
  10. Men jag förstår inte hur du tänker.
    Skulle de folkvalda i så fall också få vara med och bestämma att själva inte bli granskade av en enskild journalist?
    Ligger inte pressfriheten och yttrandefrihetens natur just i den enskilda individens fria val av reportageämne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte heller..det är bra frågor.

      Radera
    2. Jag tycker alla får granska vad de vill. Jag tror på full transparens och att alla ledande personer, inklusive journalister, måste acceptera att granskas. De val vi gör får vi också stå till svars för. I min värld finns inga frifrälse.

      Radera
    3. "Jag tycker alla får granska vad de vill. Jag tror på full transparens och att alla ledande personer, inklusive journalister, måste acceptera att granskas."

      Men det är ju inte vad du skriver i inlägget ovan, det är ju den totala motsatsen.

      "Det skall dock vara svenska folkvalda som skall bestämma vilka länder vi fokuserar på. Det kan inte vara upp till enskilda svenskar att själva bestämma var på jorden de vill utmana lokala makter .."

      Ändrar du dina åsikter utefter vem du diskuterar med för att verka mer sympatisk?

      Radera
    4. "Mina tankar går till David Isaac. Jag hoppas att de senaste dagarnas ensidiga nyhetsförmedling inte blev spiken i kistan för honom."
      Här tolkar jag det som att du vill få Davis Isaac frikänd.

      "Utan vår hjälp hade de kanske inte överlevt och då hade de inte kunnat skriva böcker och filmmanus."
      Här verkar det som att du håller med om att Etiopien hade dödat Johan och Martin eller att de hade dött i hårda livsvillkor i fängelset.
      "De val vi gör får vi också stå till svars för. I min värld finns inga frifrälse."
      Men du vill trots det inte att de skulle ha frikänts.
      Jag får inget grepp på dig. Det är så många motsättningar i vad du skriver.

      Radera
    5. Som sagt, rätt meningslöst att mejlväxla med dig då du hela tiden väljer att tolka mina texter som "fan tolkar Bibeln". Jag är inte förvånad över att du inte vågar möta mig i en debatt. Du kan få flera timmar på dig så att du kan få utveckla dig hur mycket du vill och ifrågasätta mig hur mycket du vill. Jag har inget att dölja och jag har massor av referenser som kan verifiera vem jag är, vad jag gjort och vad jag gör. Vem är du? Vågar du låta mig veta vem du är? Du kanske finns på Facebook?

      Radera
    6. "Inte vågar möta mig i en debatt" Det är ju du som inte vågar bemöta en enda av mina frågor. Inte en enda. Jag debatterar med dig här och nu, men du tar inte debatten. Jag kan komma till Uppsala också om du arrangerar det. Om det är så du får dina kickar, debattera med privatpersoner.

      Jag tror du vill veta min facebook för att du vill hitta något "dirt" om mig så att du kan ta debatten från den verkliga sakfrågan. Och den verkliga sakfrågan är dina konstiga åsikter, inte vad jag har för facebook. Och i den frågan har jag postat en mängd åsikter som du gärna kan möta med egna åsikter, i en debatt. Men den vägen väljer inte du.

      Radera
  11. Ni i Centerpartiet ligger verkligen inte på latsidan när det gäller att vinna titeln "Partiet med flest intelligensbefriade förespråkare". Heja på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hittills inte träffat någon sådan person. Inom Centerpartiet har vi bl a utgångspunkten att alla människor har lika värde. Du tycks se ner på människor som har låg intelligensnivå. Du är helt säkert inte centerpartist med en sådan människosyn.

      Radera
  12. Hej! Jag har ingen relation till dig tidigare utan jag klickade på en okommenterad länk på facebook. Det är några stycken i din artikel där jag tycker du har hamnat fel både som medmänniska och makthavare.

    "Mina tankar går till David Isaac. Jag hoppas att de senaste dagarnas ensidiga nyhetsförmedling inte blev spiken i kistan för honom."
    Inget fel i att tänka på David Isaac, men vad menar du med att nyhetsförmedlingen blev spiken i kistan för honom? Jag läser artikel efter artikel efter artikel om hur vi inte ska glömma David Isaac, vilket även Martin och Johan har sagt när dom har intervjuats. Det här belyser ju mer än något annat Davis Isaac, med vittnesuppgifter innifrån fängelset. Att försöka skuldbelägga Johan och Martin, att dom förstör för David Isaac, för att dom har suttit i ett fängelse på falska grunder och blivit torterade. Det är befängt. Jag vet inte om du är ointelligent som drar en så tokig slutsats eller om du har någon märklig agenda där du slår mot Johan och Martin eftersom det har varit diskussion om deras politiska bakgrund. Inledningen av meningen "Mina tankar går till" brukar vanligtvis innebära att man känner empati för något, och sedan är slutklämmen i stycket djupt oempatisk.


    "Visst skall Sverige fortsätta att stötta demokratiutvecklingen i världen. Det skall dock vara svenska folkvalda som skall bestämma vilka länder vi fokuserar på. Det kan inte vara upp till enskilda svenskar att själva bestämma var på jorden de vill utmana lokala makter om vi skattebetalare skall stå för notan att försöka få dem fria."

    Så journalister ska inte granska någonting om inte de politiska makthavarna säger så? Det konstiga i den här historien är ju inte att Johan och Martin har gått in i Ogaden för att ställa frågor till lokalbefolkningen om folkmord, förtryck och svenska oljebolag. Det konstiga i den här historien är ju att de blev skjutna, skenavrättade, psykiskt torterade och dömda för terrorism i en skenrättegång. Hade inte Etiopien gjort detta, hade det inte kostat oss svenska skattebetalare en krona. Skyll inte på Johan och Martin för att du har fått betala 20-30 öre för det här. Skyll på Etiopien regering som är regisserat detta.

    "Svenska folket och dess regering har satsat mycket pengar och tid på att få dem fria. Vi borde få tillbaka pengar från royalties på framtida böcker och filmer!"
    Den här meningen är mycket kostig, jag förstår verkligen inte hur du tänker. Gäller det här även Davis Isaac om han blir fri? Ska han betala tillbaka? Sveriges regering har satsat pengar på det ärendet år efter år. Dagens arbete skrev i en artikel att Sverige skickade pengar till apartheid-motståndare, ska Nelson Mandela betala tillbaka till Sverige för royalties på A Long Walk For Freedom? Det faller för att det är befängt och tokigt uttalande från din sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan Stefan eller någon annan skicka ett email om jag får svar på det här? Det här är inte en blogg jag kommer att gå in på särskilt ofta då innehållet verkar skruvat, men jag är nyfiken på svaret i den här frågan.
      daniel_sandstrom@live.se

      Radera
    2. Jag har tyvärr inte tid att svara och svara och svara på frågor där det alltid finns möjlighet att rycka ur svar från sitt sammanhang och att gå på anfall då många som engagerar sig självklart inte tycker som jag. Om du vill, och vågar, får du gärna komma och debattera frågan med mig i Uppsala.

      Radera
    3. Jag har inte tid eller lust att spendera pengar och en halvdag på att åka till Uppsala komma och störa dina möten (och det kanske du ska vara glad för någonstans, det hade kanske blivit dålig stämning). Jag tror debatter i verkliga livet gynnar dig också, för det finns så mycket motsägelser i vad du säger att det tar tid att bena ut allting, vilket debattmotståndare i verkliga livet inte hinner lyfta fram. Svara på mina inlägg här, om du vågar.

      Radera
  13. Jag är inte rädd för dig. Jag kan komma till din hemmaplan och debattera. Du kan få flera timmar på dig i en debatt. Jag är säker på att din politiska inriktning avviker från min så det blir säkerligen värdefullt för de som vill och orkar lyssna. Vågar du tala om vem du är och att det går att verifiera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är en privatperson och arrangerar inga debatter. Om jag vågar tala om vem jag är? Jag har skrivit mitt för och efternamn samt min mail, vad mer är du ute efter? Vi kan försöka föra någon debatt i en lokaltidning kanske, jag ska se om jag får in något inlägg i någon lokaltidning i Uppsala. Kommer du ha något offentligt möte i Uppsala under hösten? Jag kanske får ta och åka dit för att få svar på mina frågor.

      Radera
    2. Jag har offentliga möten hela tiden. De har dock teman som är väldigt specifika. Har du en Facebook representation? Den enskildes personliga ansvar kan självklart inkluderas i alla debatter.

      Radera
  14. Stefan, tycker du att Samir Abu-Eid och andra reportrar ska sluta åka in i Syrien och rapportera om inbördeskriget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller den SVT-reporter som gjort inslaget om Etiopien i Rapport ikväll. Skulle han låta bli, tycker du, Stefan?

      Radera
    2. Om du går in på www.svt.se, svt-play och debatt. Där kan du hitta vad jag sagt och det är t o m textat. Vuxna människor, som är myndiga, får fatta sina egna beslut och ta ansvar för de konsekvenser besluten leder till. Båda de reportrar du refererar till är kunniga och vuxna personer. De vet att de tar stora risker i sitt arbete. Det är tur för demokratin och rättvisan att det finns personer som är beredda att ta stora personliga risker. Det är modigt och skälen till deras mod varierar självklart från person till person. Om det är fel eller inte är inte upp till mig. Var och en får ta ansvar för sitt handlande och, som sagt, är det tur att det finns modiga personer inom alla områden. Det inkluderar journalister och politiker.

      Radera
    3. Jag vet vad du har sagt.

      Jag omarbetar min fråga. Tycker du att dessa reportrar ska betala för eventuell hjälp från svenskt håll i det fall de skulle råka illa ut på dessa platser.

      Radera
    4. Tycker du att alla svenskar, oavsett om de följer UDs rekommendationer eller ej, om de uppträder med vapen och om de samarbetar med motståndsgrupper som inte är demokratiska skall få allt stöd Sverige kan uppbringa för att de skall släppas fria?

      Radera
  15. Jag blir lite ledsen.

    Centerpartister för mig är chosefria människor med sunda ideal som är trygga i sig själva och respekterar att andra inte delar deras åsikter.

    I dina svar kallar du upprepat de som skrivit kommentarer för kommunister och vänsteranhängare på ett sätt som inte är värdigt en centerpartist.

    Du insinuerar att de inte är lika goda samhällsmedborgare som du då de inte betalat lika mycket skatt/inte utfört lika mycket ideellt arbete etc. Inte heller det är värdigt en centerpartist.

    Ingen centerpartist jag träffat skulle heller framhålla sin egen förträfflighet på det sätt du gör. "Med min breda erfarenhet"..

    Trots att det är du som är kommunalråd så håller dina svar lika låg eller lägre nivå än dina kommentatorers.

    Det är inte värdigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, det finns gott om oliktänkande även inom våra demokratiska partier. När många blommor får blomma tror jag samhällsutvecklingen utvecklas bäst. Som exempel på oliktänkandet har Centerpartiet vid ett stort antal tillfällen format den nationella politiken utifrån omröstningar på stämmor där 51% var för förslaget och 49% mot. Det innebär att de 49% sedan i god demokratisk anda får acceptera läget.

      Jag vet inte vem du är. Precis som andra politiska ledare, eller vilken ledare som helst, finns människor inom C som inte gillar mig. Även dessa människor söker med ljus och lykta för att hitta något att angripa. Oftast är det dock vänstermänniskor som gör det på nätet och i traditionella debatter. Ofta flaggas de som förföljer icke socialistiska eller kommunistiska idéer "Alliansfritt Sverige". Jag tycker att det är bra att skillnaderna mellan "vänstern" och "högern" blir tydliga. Vad gäller min egen person så försöker jag hålla mig till fakta. Mina livserfarenheter och mina utbildningar kan nog av de flesta klassa mig som en person med en bred kunskap och erfarenhet.

      Radera
  16. Du förefaller tro att jag är centerpartist, men tillhörande den minoritet som är motståndare till dig.

    Det stämmer inte. Jag är inte centerpartist, har aldrig varit centerpartist och kommer (troligen) inte att bli det heller.

    Även om jag inte är centerpartist så respekterar jag centerpartister. Jag träffade en gång en mycket gammal man som var centerpartist. Av olka anledningar började vi prata om bondgården bredvid där en kvinna och hennes "väninna" levde. Den gamle mannen hade inga synpunkter alls på det och just däri ligger hela centerpartiets styrka för mig, acceptans och avsaknad av fördomar.

    Min erfarenhet av centerpartister är helt enkelt att de är fina människor.

    När jag läser det du skriver ser jag inte denna lugna trygghet jag sett hos andra centerpartister. Det jag ser är en nerivg person i behov av att framhäva sig själv som inte klarar av att ta miningsskiljaktigheter utan direkt måste avfärda dessa som varandes från kommunister, och det tycker jag är ovärdigt en centerpartistisk företrädare.

    Du har fått ett mandat. Gör något bra av det! (Även om jag inte är centerpartist kan jag se behovet av en stark centerpartistisk röst både lokalt och i rikspolitiken.)

    Avslutningsvis vill jag säga att jag är borgerig, har minst lika lång utbildning som du, haft minst lika ansvarstagande arbeten som du samt även tror mig om att bräcka din utlandserfarenhet, och det trots att jag är bra mycket yngre än du ;)



    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du väljer att rösta på Alliansen. Ingen "duger" för alla. Jag försöker göra mitt bästa för att bidra till ett hållbart välståndssamhälle. Jag är tacksam för att det finns människor som uppskattar det jag gör.

      Radera
  17. Varför tänker du på Dawit? Han har ju brutit mot lagen i Eritrea!

    SvaraRadera
  18. Jag vet inte vad han anklagas för. Vad jag vet rör det sig inte om folkmord, mord eller andra fruktansvärda handlingar. Enligt dem har han uppenbarligen brutit mot några lagar. Med mina utgångspunkter tycker jag att det straff han avtjänar är mycket orimligt kopplat till det han sannolikt anklagas för. Precis som med "etiopiensvenskarna" är jag dock helt ovetande om vad som verkligen hänt. Det är dock min övertygelse att "turerna" runt "etiopiensvenskarnas" frigivning gör det än svårare att få honom benådad.

    SvaraRadera