lördag 22 september 2012

Rött kort & mycket intressant

Oacceptabelt och chockerande kallt
Hur kan vi ha myndighetspersoner i Sverige som kan driva att en tvååring med anknytning till svenska fosterföräldrar skall utvisas till ett barnhem i Frankrike? Sedan fyra månaders ålder har den lilla flickan fått en fristad i Sverige, hos en skånsk fosterfamilj. Även om risken finns att mamman utnyttjar dottern för att senare själv få uppehållstillstånd måste barnets bästa gå först.  Det är kalla tider i Europa och det blir sannolikt kallare. Trots kylan måste vi hjälpas åt att ändå klara av att vara varma medmänniskor. Gör om, gör rätt!

Hållbara kollektivtrafiksystem
Jag har alltid varit utvecklingspositiv och starkt troende på människans förmåga att tekniskt och politiskt lösa stora utmaningar. Vi saknar idag sannerligen inte stora utmaningar. I takt med att jag lär mig mer om hur världens trafiksystem fungerar blir jag allt mer övertygad om att smartare trafiksystem kan minska trängselproblematik, miljöförstöring och bidra till fortsatt värdefulla innovationer.

Jag har precis deltagit i en spårmässa i Berlin och träffat en amerikansk delegation med fokus på hur man löser kollektivtrafikbehovet att kostnadseffektivt och kundanpassat nå inom max två hundra meter från centrala platser. Det är nödvändigt att vi skapar effektiva kollektivtrafiksystem och då krävs att vi kan komplettera flyg, tåg och busstomlinjerna med kostnadseffektiva system som kan ta mig nära dit jag vill när jag vill. I USA är denna utveckling helt nödvändig för att få amerikanerna att se kollektivtrafik som ett alternativ till bilen som finns när du vill ha den och som tar dig från dörr till dörr. Hur kan det vara svårt att förstå? Hur kan ansvarsfulla personer tveka om att ge möjligheterna en chans? Vet du att NASA och MIT (en av världens mest respekterade tekniska universitet) kommit fram till att det mest värdefulla för mänskligheten just nu är att skapa lösningar för "automatik transit networks", typ spårtaxi. Tror du att Sverige kan tjäna på att gå framåt fortare än andra runt denna möjlighet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar