fredag 19 oktober 2012

Bara män & omdömeslösa tjänstemän

Landsbygdsutveckling
Det är kul att jobba även med landsbygdsutveckling. I vart fall landsbygdsutveckling i regioner som utvecklas ekonomiskt starkt. Förutsättningarna för att Uppsalas landsbygd kraftigare skall kunna bidra med fler rekreationserbjudanden, energiförsörjning (inklusive mat) och för att sluta kretsloppet är mycket stora. Inatt fick träffade jag några herrar som starkt bidragit till att deras del av kommunen kan utvecklas bättre och ge sina invånare en acceptabel levnadsstandard. Jag hade mycket trevligt på vår gemensamma middag. Det var dock endast en kvinna med. Hon var jättetrevlig! Det var helt enkelt dessa män som gjort mest för att lösa ett lokalt problem.


Bedrövligt och omdömeslöst
Det finns många duktiga myndighetspersoner runt om i vårt land. Det finns också urdåliga! Om det stämmer att en kvinna som fått 7000 kr för mycket från CSN (Studielån), och som betalde tillbaks pengarna så fort det påtalades, tre år efter återbetalningen togs kvinnan in till polisen, topsades och är åtalad för bidragsfusk. Det förefaller som fullständigt omdömeslöst agerat. Möjligen om det framkommit starka bevis att hon verkligen försökte fuska kan min dom över handläggningen bli mildare. Det är vansinnigt att dra igång en så stor apparat runt ett så "litet" fall. Allt som gjorts kostar mångfalt mer än de 7000 kronorna som förefaller vara slarv eller misstag från kvinnans sida. Jag vill inte att mina skattepengar går till liknande arbete! I Sverige övervägs att ge mycket lindriga praktiska straff för personer som döms för brott som kan ge två års fängelse. I Sverige krävs rätt mycket för att få två års fängelse. Jag demonstrerar mot dumhet och omdömeslöshet inom myndighetsutövning!
http://www.dn.se/ledare/signerat/dna-test-omvant-om-skuld-och-oskuld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar