söndag 14 oktober 2012

EE, Elton & EU

Välkommen Elton
Jag har blivit morbror! Min syster och Rickard har fått en Elton. Jag träffade Elton för första gången idag. Nästan en vecka efter att han tagit steget ut ur mammans mage. Han har redan skarpa ögon och en stark röst så han kommer säkert klara sig bra i livet. Nu är det bara titlarna farfar och morfar kvar att få uppleva av de titlar som betyder mest i livet. Nu är inte min dotter yngst i släkten längre.

Chilla Wolodarski
Jag gillar Peter Wolodarski på DN. Trots det tycker jag att han är en allt för stor EU kramare. En så begåvad person borde kunna nyansera sin EU syn mer. Jag håller med om att Europas länder måste samarbeta nära för att vi skall kunna hävda oss i den globala konkurrensen mot Kina, USA, Ryssland och Indien. Inte minst krävs ett nära samarbete ur ett säkerhetsperspektiv i en mycket orolig tid. EU måste decentraliseras kraftigt! Samtidigt bör vissa funktioner centraliseras kraftigare så som försvarssamarbetet, brottsmotståndet, energiförsörjningspolitiken, miljö & klimatarbetet och konkurrenslagstiftning.

Jag håller med Wolodarski om att medecinen alltid måste matcha det man försöker lösa. Allt för ofta bestämmer eliten sig för vad som är fel och sedan kan man inte ändra sig. Självklart måste man alltid kunna tänka sig att tänka nytt! Världen och du förändras varje sekund! Jag delar delvis Wolodarskis syn att det är omöjligt att banta tillbaka Grekland till en ok ekonomi. Trots det måste enskilda och grupper få städa upp efter sig om de stökar till. Jag tror t ex tyskarna kan tänka sig att ge grekerna mer investeringsutrymme MEN bara om de genomför några nödvändiga korrigeringar av sitt system som låga pensionsåldrar, vansinnigt låg skatteindrivningsförmåga etc. Bl à tyskarna vill helt enkelt inte jobba hårt för att vissa inom Europa skall jobba lite men ändå ha det bra. Jag tror att Borg får rätt, Grekland tvingas snart lämna Euron. Jag tror det är nödvändigt och möjligt. Det är inte lika lätt att släppa loss Spanien eller Italien. Glöm inte att grekerna fortsatt måste betala tillbaka de lån de får även om de lämnar Euron och sedan kraftigt devalverar sin valuta. Om grekerna redan förlorat mycket och har det tufft kommer en kraftig devalvering av en ny faktura ytterligare försvaga den enskilde grekens kortsiktiga välstånd. Hur tror du det går?
http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-ett-fredspris-som-ringar-in-krisen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar