onsdag 26 december 2012

Skattechock

Nytankande eller mot stupet?
Mona Sahlin tyckte det var "haftigt" att betala skatt. Jag tycker att det ar viktigt att vi hjalps at i ett generellt valstandssamhalle men att ga sa langt att det ar "haftigt" att betala skatt ar att ta i.... I synnerhet haromdagen da jag fick en kvarskatt pa nastan 50.000 kr. Gav mig anledning att reflektera lite over hur mycket skatt jag betalat i Sverige och det ar mycket. Manga miljoner. Jag tror att jag redan hor till dem som inte bara betalat mina egna kostnader utan ocksa starkt bidragit till att finansiera valstand till dem som kanske aldrig betalat en skattekrona. Skattetrycket i Sverige ar mycket hogt. Inte nog med att det ar en hog skatt pa lon utan darutover har vi ocksa manga ytterligare avgifter och skatter som tillkommer. Den storsta av dessa ytterligare skatter ar momsen. Jag tycker att vi svenskar standigt borde paminnas om hur mycket skatt vi betalar. Med dagens teknologi ar det enkelt att tala om hur mycket arbetsgivaravgifter som betalas for anstallda, hur mycket momsen ar nar vi handlar osv. Da skulle nog fler forsta att det ar massor av pengar som gar in i det offentliga systemet redan idag. Om vi inte tanker nytt och far ut mer av det vi redan idag betalar kommer vi att fa ytterligare skattechocker framover for att om allt annat lika och da vi blir allt aldre sags skatte behova hojas med over 15 kronor per hundralapp! Nytankande ar nodvándigt. Tycker du att vi har lag skatt i Sverige?

2 kommentarer:

  1. Stefan, men om du nu tycker att vi betalar för mycket skatt i Sverige så borde du ju omfamna det nya idéprogrammet som förespråkar plattare skatt, och att inte staten är större än nödvändigt. Det är ju exakt i den riktningen, så jag förstår inte din kritik.

    MVH
    Niklas

    SvaraRadera
  2. Jag tycker definitivt att vi betalar for mycket skatt i Sverige. I synnerhet i forhallande till de resultat vi far for alla skatter..... Det finns mycket bra i forslaget till ideprogram men det hanger inte helt ihop. Om vi tycker det ar viktigt att t ex en kommun och dess invanare sjalva skall fa bestamma sjalva hur de vill utveckla sitt narsamhalle och vilken skatt man skall ha, ar det da ok att staten bestammer att hogsta skatteuttag for allt ar t ex 36%? Om vi talar om en platt statlig skatt finns den redan och ar 25%. Menar vi att den skall sankas till 10%?Att staten ar for stor rader det inte nagon som helst tvekan om och vi maste fortsatt att hjalpa kommande generationer genom att ordentligt effektivsera staten genom att lagga ner och sla samman alla varianter av statliga verksamheter som finns idag.

    SvaraRadera