tisdag 8 januari 2013

Är inte månggifte liberalt?

Stämman kommer att vara klok
Jag är säker på att Centerpartiets idékongress kommer att fatta kloka beslut. Det är fortsatt så att det "bara" är ett förslag som tagits fram av en programgrupp. Det olyckliga tycker jag är att programgruppen gick ut och presenterade det som om att det skulle bli Centerpartiets nya idéprogram när det "enbart" är ett kraftfullt inlägg i förslagen som kommer att manglas fram till stämman bestämmer hur det blir. Det var ett förslag från gruppen och de som deltagit i arbetet, mer eller mindre. UNTs ledare idag tycker jag är rätt bra. Jag tycker dock att det är konstigt att man inte anser att det borde vara rätt för en myndig person i Sverige, och som är svensk medborgare, att fritt välja om man vill vara gift med en eller tio om det sker i en överenskommelse. Det är märkligt att jämföra en möjlig frihetlig rättighet i Sverige med t ex villkoren för kvinnor och barn i Somalia eller Afganistan. Sverige är inte t ex Somalia eller Afganistan. Vad är problemet om en svensk kvinna vill gifta sig (juridiskt perspektiv på förhållandet och dess regelverk) med tre män som också frivilligt tycker att det är ok? Jag tycker dock inte att månggiftsfrågan är någon politiskt viktig frågan men vad är problemet utöver alla andra varianter av förhållanden vi accepterar? Varför är det inte en självklar hållning om man nu kallar sig liberal? Själv är jag devenist! Låt Folkpartiet vara kvar i det gamla med liberalismen. Centerpartiet har sedan en tid gått vidare och det skall vi vara stolta över och marknadsföra!
http://www.unt.se/ledare/ett-parti-som-inte-bottnar-2053069.aspx

2 kommentarer:

  1. Förslaget om månggifte är mycket sjukt det borde du själv inse! I alla länder där detta tillåts tvingas en stor del av den manliga populationen leva ensamma som en underklass. Detta är vägen till ett elitiskt samhälle och ett hån mot allt vad Sverige står för.

    SvaraRadera
  2. Ojj här var det vänsterperspektiv så det dånar. Jag tycker inte frågan är viktig men det är definitivt liberalt att låta vuxna människor som är myndiga att själva avgöra vilka avtal de vill ingå i Sverige. Dina rader ger uttryck för ett mycket begränsat tänkande tycker jag. Vi är definitivt inte i närheten av varanra politiskt.

    SvaraRadera