onsdag 23 januari 2013

Förbannad

Vems är felet?
Om vi bortser från att det finns människor som tror att regler inte behövs utan att "marknaden" själv klarar av att lösa allt, vad tycker de flesta andra? Jag tror de flesta andra förstår att vi måste ha regler och skapa incitament för att göra kloka val när det utan tvekan finns gott om okloka val man kan göra i livet. Jag tycker att man skall få välja väldigt mycket själv men det innebär inte att olika val fritt skall prissättas av marknaden. Jag tycker inte heller att marknaden fritt skall få bestämma villkor som innebär att riskerna för att skattekollektivet får ta smällarna är mycket höga. Jag blir kort och gott förbannad när jag hör på radionyheterna att Finansinspektionen medger att lånetaket på 85% inte fungerar utan enligt en utlåningschef lånar bl a ungdomar fortfarande upp till 100% och får idag enbart dyrare lån dvs mer kortsiktiga intäkter till dem som ger topplånet! Jag skulle vilja veta vem eller vilka det är som fattar dessa regel beslut. Är det okunniga tjänstemannaförslag eller är det politiker som går in och ändrar förslag som från början var kloka eller är det en dålig kombination? Jag vill veta för att inkompetens skall kunna ersättas med kompetens och för att jag skall kunna välja bort enskilda politiker som inte värnar mina skattepengar och bättre ser till den enskilde individens bästa! Uppenbarligen är det ett amorteringskrav, kopplat till ett lån, som måste tillämpas. När blir det så? Vilka tror du blir förlorarna när alla dessa personer som lånar för mycket och för dyrt inte klarar av sin skuldbörda? De själva självklart men också skattekollektivet om vi ständigt skall ha ordningen att vi räknar med att samhällsförsäkringen håller dvs att många fler är kloka än okloka. För det är väl så att vi fortsatt förväntas erbjuda skuldsanering och försörjningsstöd? Hur svårt kan det vara?

Grundläggande marknadsstrategi
Hur svårt kan det vara att positionera en verksamhet? Bra spelare och tydliga erbjudanden skapar framgång. Så enkelt är det. Det är viktigt att aldrig glömma sin bakgrund. Bakgrunden är viktig för att strategiskt gå rätt eftersom mycket inom politiken handlar om trovärdighet.
http://www.dn.se/ledare/signerat/centerpartiet-lang-fard-fran-intresse-till-rena-ideer

Cameron och jag
Det skall bli intressant att ta del av Camerons tal till folket i sin helhet. Jag undrar hur nära min egen syn på EU han är. I bästa fall är han nära för då slipper EU ännu mer stora bekymmer då det är olyckligt om Storbritannien väljer att börja koppla loss från samarbetet i en allt för stor omfattning. Mindre agenda! Mindre agenda! Mindre agenda! men bättre. Då kan EU bli en tillgång och vi europeer kan matcha andra stora grupper i världen som krigar om jordens tillgångar och tankemönster.
http://www.dn.se/debatt/flera-skal-for-sverige-att-stodja-camerons-eu-vision

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar