söndag 13 januari 2013

Systemtänkande & skuldberg

Förändringar
Världen blir allt mer komplex och sårbar. Inte minst har vi ordentligt fått lära oss hur integrerade världens finansmarknader har blivit. För att lyckas nå fram med sina budskap till en bred massa är det viktigt att kunna förenkla dem. Samtidigt är det omöjligt att förenkla ideologier eller politiska tillämpningar eftersom de skall förhålla sig till en mycket komplex värld. Bl a av detta skäl tycker jag att det är okunnigt och naivt att i idéprogramsförslaget tycka att systemtänkande är något fult och dåligt. Svenskt systemtänkande är en komparativ (i jämförelse med andra länder) fördel som vi skall vara stolta över och utveckla, inte håna. Det svenska systemtänkandet har starkt bidragit till att Sverige gick från att vara ett fattigt land till att bli ett rikt land. Att tro att ett "renlärigt liberalt synsätt" räcker för att driva relevant politik är naivt. Jag tycker att bifogade två ledare är mycket bra skrivna. Om du är en Centerpartist som reflekterar över det föreslagna idéprogrammet då tror jag du har stor glädje av att läsa dessa två inlägg. Om man "lyssnar" till vad dessa två personer, som kallar sig liberala,  skriver tror jag att debatten om programmet och dess slutliga formulering kommer att bli bra. Jag delar väldigt mycket av det de "säger".
http://www.dn.se/ledare/signerat/ideologier-en-liberalism-for-verkligheten
http://www.unt.se/ledare/vad-menas-med-iddebatt-2090664.aspx

Lära av andra men också tänka nytt
Jag tycker att Wolodarski har rätt när han tycker att vi skall lära av Japanerna. Jag har själv jobbat med den japanska marknaden under flera år och dessutom bott i Tokyo under några år. Mycket värdefullt, intressant och kul. Helt klart, för mig, är att vi helt måste tänka om. Jag tjatar återigenom om att ekonomi är något som är skapat av oss människor och nu behöver vi förändra det ekonomiska systemet om det skall hålla för att prestera generellt välstånd i vår del av världen. Det är omöjligt att med dagens system lösa av de enorma underskotten och lånen som finns. Vi måste komma på hur stora delar av dessa enorma skulder kan skrivas av. Det skulle då sannolikt drabba många av de organisationer/aktieägare som också såg till så att vi hamnade i dessa svåra tider. Vilka systemförändringar tror du behövs i vår ekonomi om du inte får föreslå högre skatt?
http://www.dn.se/ledare/signerat/vastvarlden-ar-ater-traumatiserad-av-skulder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar