söndag 6 januari 2013

Världsklass

Alla som vill kan bli bra på något
Jag tror på alla människors förmåga att bli väldigt duktiga på en eller fler saker. En bra förutsättning för att kunna bli riktigt duktig på något är att man är intresserad av det man gör då det kräver mycket träning för att man skall bli en bland de bästa. Som coach till mina barn och som mentor till några yngre personer ser jag som en av mina roller att hjälpa dem att själva identifiera vad de särskilt gillar och inom vilket område de särskilt tror att de kan bli konkurrenskraftiga i en allt tuffare global konkurrens mellan oss människor. Under den senaste månaden har jag tydligt åter fått bekräftelser på att jag anses vara en förändringsledare i världsklass. Två olika head-hunters, från två olika välrenomerade huvudjägarföretag, har på många sätt försökt locka mig att vara slutkandidat till VD jobb för stora globala företag i stort behov av en "turn around". Jag är helt enkelt väldigt intresserad av ledarskapsfrågor och i synnerhet av förändringsarbete. Jag har också en bred erfarenhet från flera organisationer och företag där jag lärt mig och bevisat mycket. Lika rätt som det kan vara att ha mig med i projekt och verksamheter i stort behov av förändring eller nystartsäventyr lika fel är det att försöka locka mig till ett rutinmässigt och administrativt jobb där allt handlar om att göra som man alltid gjort. Jag trivs helt enkelt inte i statiska och odynamiska miljöer.

Ombytta roller
Visst är det lite komiskt att Ryssland återigen har blivit en tillflyktsort för rika människor som inte vill följa sina nationers majoritetsbeslut. Som jag skrev häromdagen är det viktigt att förstå att de rikaste och kändaste är helt oberoende av stater eftersom de alltid anses välkomna i något land. Jag delar åsikten att det är vansinnigt att anse att de mest välbetalda skall betala 75% av sina intäkter i skatt. Alla människor borde få behålla minst 50% av det värde som de anses skapa genom den ersättning de får för sina insatser. Depardieu och Putin demonstrerar väl att det är dumt att nationellt kraftigt försöka beskatta höga inkomster. Oavsett hur avundsjuka vi än må vara på att Zlatan tjänar över 50 miljoner kronor per år så är det en global marknad som gör det möjligt. I företag som erbjuder sina chefer löjliga ersättningar är det aktieägarna som gör det möjligt. Så länge aktieägarna får förlora sitt ägande när de gjort ett dåligt jobb är det ok för mig. Vad tycker du om att Ryssland åter vill bli en plats för jordens jet-sets? P.S glöm inte att Sossarna gjorde de rikaste till skattefrälse i Sverige. Alliansen gjorde det i vart fall rättvist så att samma regler gäller alla!
http://www.di.se/#!/artiklar/2013/1/6/skatteflyktingen-depardieu-framme-i-ryssland/ 

Viktigt att känna till vår historia
Alla som vill leda med framgång vet att det är viktigt att kunna sin historia. Förvånadsvärt många ledare tycks inte förstå detta utan observerar bara nu och försöker sia om framtiden. Sverige har i omgångar varit fattigt. Det kan vi åter bli, om man anser att det är bedrövligt med stora delar av invånarna som lever i fattigdom, om vi inte på allvar fortsätter reformarbetet. Lite historiska perspektiv ger bifogad artikel i DI.
http://www.di.se/#!/artiklar/2013/1/3/krisen-inget-mot-hur-det-var-pa-bellmans-tid/

Misslyckad integrationspolitik
Att integrationspolitiken i Sverige misslyckats råder det knappast någon oenighet om. Om det nu visar sig att sporthallsbranden i Södertälje är kopplad till gripandet av guldbutiksrånarna är det hög tid för regeringens relevanta företrädare att öppet erkänna en misslyckand integrationspolitik och öppet föra en debatt om hur vi vänder trenden. En misslyckad integrationspolitik i kombination med att det i Sverige är cirka 85% sannolikhet att komma undan när man begår brott får alla att förstå att vi står inför ett allt större problem som skapar stora personliga lidanden och defintivt snabbt bidrar till att Sverige åter går mot generell relativ fattigdom.
http://www.unt.se/sverige/allt-farre-brott-klaras-upp-2050901.aspx
http://www.dn.se/sthlm/brand-i-sporthall-i-sodertalje

7 kommentarer:

  1. Som coach till mina barn...?

    Herregud.

    SvaraRadera
  2. Hur ser du på din roll som förälder om du är en sådan?

    SvaraRadera
  3. Som förälder.
    Inte som coach.
    Herregud. (Igen),

    SvaraRadera
  4. Kul att du kan ondgöra dig över semantik. Mitt liv är för värdefullt för att ägna frustration över liknande saker. Hoppas du är en bra förälder för dina barns skull.

    SvaraRadera
  5. Jag har 3 barn. 29, 20 och 6 månader.
    Vill vara en förälder i första hand och inte en personlig tränare. Det är skillnaden mellan din syn och min syn. (FIN!)

    SvaraRadera
  6. Om du Stefan blir erbjuden ett jobb inom näringslivet föreslår jag att du tar det. Snälla ta det!

    SvaraRadera
  7. Förstår att du är vänster eftersom du vill bli av med någon som vill bidra inom politiken några år med att säkra ett generellt välstånd. Även inom näringslivet har jag starkt bidragit till att många i Sverige har det bra eller drägligt. Det är jag stolt över. Jag har gett mina väljare ett löfte om att tjäna dem och Uppsalaborna och det löftet kommer jag att leverera.

    Om man läser i t ex Wikipedia om vad coaching står för så kanske du kan lära dig att det står för mer än t ex "träning".

    Coachning är en stödjande verksamhet som går ut på att hjälpa en person eller en grupp personer att nå vissa mål. Coachning är vanligt förekommande inom idrott men har på senare år kommit att användas inom många andra sammanhang, exempelvis bland dem som sysslar med karriärvägledning och ledarskap.

    Coachning kan utövas på många olika sätt. Vanligt är att man sätter upp delmål, uppmuntrar och ställer frågor.

    SvaraRadera