måndag 25 februari 2013

Älskad & klassresor

Gränslös

Idag fyller min underbara son 20 år. Tänk vad fort livet går. Det känns som igår när jag grät av lycka på Karolinska sjukhuset i Stockholm när han föddes. Under de första dagarna hade jag ofta sonen på mitt bröst om natten där han kände trygghet och snabbt fann ro och somnade. Idag skulle det bli lite väl tungt att ge en väldigt trygg blond och blåögd man på 190 cm och 88 kilo än mer trygghet på mitt bröst. Tänk att ett så litet och helt hjälplöst underverk nu är allt annat än hjälplös. Tillsammans har vi upplevt världens alla hörn och vi har också hunnit bo i Stockholm, Kuala-Lumpuur, Tokyo och Uppsala. Efter 20 år börjar stunden komma då sonen lämnar föräldrarnas boning och inleder sin egen bostadskarriär. Det kommer att kännas tomt och jag kommer att sakna att få hans kraftfulla och kärleksfulla kramar många gånger varje månad. Jag är glad för alla härliga stunder, upplevelser och kramar hittills och ser fram mot alla fler som kommer till den dag då jag går vidare. Tack Fredrik och stort grattis! Du förgyller mitt liv. Du gör mig glad. Jag älskar dig!

Är det positivt med fler som gör klassresor?
Enligt flera studier, bl a genomförda vid Uppsala universitet, är vi i Sverige mycket sämre än t ex Anglosaxiska länder (t ex USA och England) på att erbjuda en jordmån för människor att göra klassresor. D v s att gå från t ex medelklass till överklass. Är det viktigt? Jag tycker att det är värdefullt om kreativt och hårt arbete gör det möjligt för fler att göra den resan än vad som är möjligt i dagens Sverige. Jag delar bifogad artikel som menar att just Centerpartiet är en mycket lämplig bärare av de förändringar som krävs för att göra detta mer möjligt. Det är bra för den som har höga ambitioner och som jobbar hårt för att försöka skapa mer värde än andra. Det är dessutom nödvändigt för Sverige att vi får fler välbeställda invånare som kan bidra till en positivare utveckling för alla. Särskilt viktigt att bättre uppmuntra företagande.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/hoga-hinder-for-klassresenarer_7939464.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar