torsdag 14 mars 2013

Mutor & arbetslöshet

Är affärer möjliga?
Det finns gott om dubbelmoral runt om i världen. Inte minst i vårt vackra Sverige. Att tro att "förmedlingsersättningar" inte krävs för affärer på många marknader runt om i världen är naivitet eller hyckleri. Svenskt välstånd bärs upp av svenska näringsframgångar i Sverige och runt om i världen. Utan affärer i t ex Afrika, Sydamerika, Mellanöstern och Asien skulle Sverige vara ett mycket resurssvagare land med sämre utrymme för tex skola, omsorg och vård. Jag är absolut inte för mutor! Korruption förstör massor runt om i världen. Jag undrar jag om svenskarna, i vart fall en majoritet, skulle vilja leva i Sverige om vi inte lyckades sälja på de världsdelar jag nämnde. Vad tror du? Tror du att Telias muthärva nu även ger diktatorns dotter chansen att häva affären och istället få ännu mer "förmedlingsersättning" från någon annan? Någon ryss kanske. Än en gång blir Telias aktieägare förlorarna, och det är både du och jag även om vi inte vill eftersom staten är den största ägaren.....
http://www.di.se/artiklar/2013/3/13/usa-utredningar-hotar-telia-sonera/

Paradox
Visst är det intressant att vi både har fler i jobb, många som söker medarbetare samtidigt som arbetslösheten stiger..... Kan det vara att den arbetssökande gruppen behöver flytta? Är återigen bostadsbristen i heta kommuner ett av huvudproblemen? Vad tror du?
http://www.di.se/artiklar/2013/3/14/fler-jobb---och-fler-arbetslosa/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar