fredag 5 april 2013

Sjukdom & samhällsutveckling

Att vara frisk
Tänk vad härligt det är att vara frisk. Tänk vad jobbigt det är när man själv eller någon nära är sjuk. Jag har en dotter som normalt går på dagis. Den här veckan har hon varit sjuk. En feber som aldrig tycktes släppa och ett mycket bitskt temperament som en bieffekt. Idag verkar febern ha släppt. Det är i samband med liknande situationer som man inser hur komplicerad dagens värld är. De som har arbete jobbar ofta allt för mycket och de som inte har arbete önskar oftast att de hade ett. Hur löser man barnvaktsfrågan? Är det inte självklart att man stannar hemma och tar sitt föräldraansvar? Det borde vara så. Jag är inte tillräckligt bra på att ta mitt ansvar när liknande situationer inträffar. Även om jag har en väldigt ansträngd almanacka och det ofta kan hända oönskade saker om jag bokar av planerade möten har även andra den verkligheten. Jag är lyckligt lottad genom att ha många nära och kära i min omgivning men jag måste, ska och vill ta ett större eget anvar när liknande situationer inträffar framöver. Förhoppningsvis har dotterns immunförsvar nu blivit fantastiskt.......... Hoppas du aldrig har liknande problem.......

Komplext och roligt
Jag kunde aldrig ana hur roligt och komplext det är med samhällsutveckling. Att förvalta och utveckla samhällen är nog det mest komplexa man kan syssla med. Det är också väldigt roligt om man bortser från det politiska spelet som stundtals är väldigt frustrerande och tröttande. Alla tycker ju inte lika...... Både stadsutveckling och landsbygdsutveckling bjuder på stora problem, många utmaningar och massor av möjligheter. Om du inte redan provat att vara politiskt aktiv. Gör det! Det är både givande för dig och viktigt för alla oss andra då det behövs fler som bidrar till att våra samhällen utvecklas så bra som möjligt. Bifogar några perspektiv på samhällsutvecklingsarbete.
http://www.unt.se/debatt/tack-fp-for-landsbygdsintresset-2358577.aspx
http://www.unt.se/debatt/viaduktbygge-tagstationer-och-broplaner-i-uppsala-2360700.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar