tisdag 30 april 2013

Vad gör oppositionen?

Väljarna bestämmer
Det är väljarna som bestämmer hur makten övergripande fördelas i samband med val. Det är M a o inte det egna partiets upplevda förträfflighet som avgör om ett parti får mer eller mindre makt i samband med val. Makt som ökar chanserna att kunna driva igenom önskade förändringar. Genom att reflektera lite över Islands val kan vi konstatera att vi människor tycks minnas i mandatperioder. Efter upplevda misslyckanden att vända Islands ekonomiska situation efter den akuta krisen väljer åter islänningarna dem som satte dem i den akuta krissituationen. Vad lär vi av det?
http://www.dn.se/ledare/signerat/stortade-harskare-ater-pa-tronen

Politisk gärning
De som känner mig vet att jag är rätt måldriven. Jag gillar att sätta upp mål och försöka att nå dem. Ett av mina huvudmål inom politiken är att arbetsföra med försörjningsstöd ska få chansen men också vara skyldiga att utföra Invånartjänst/välfärdsjobb. När jag läser dagens tidningar känns det som om vi börjar närma oss den verkligheten. Socialdemokraterna tycks förstå hur viktigt det är. Viktigt och värdefullt för den enskilde människan men också för att samhället ska hålla ihop socialt och ekonomiskt. Vad tycker du? Regeringen och oppositionen kan med olika diagram försöka beskriva sin förträfflighet. Det blir inte bättre än grundregeln om hur man tolkar statistik.... "Lögn, förbannad lögn och statistik". Jag vill se konkreta reformförslag och jag vill veta om det finns demokratiska förutsättningar för om förslagen kan genomföras!
http://www.dn.se/ledare/signerat/kampen-fors-med-diagram

Vilka är partiledare efter nästa val?
Kommer Jonas Sjöstedt, Stefan Löfven, Jimmy Åkesson, Åsa Romson och Gustaf Fridolin leda Sverige efter riksvalet 2014? Hur bra tror du det går? Hur många av Alliansens partiledare orkar eller får fortsätta efter riksvalet 2014? Spelar det någon roll vilka som är partiledare och hur de kan fungera ihop? Självklart gör det skillnad. I synnerhet under kristider. Läs politisk historia så kommer du, om du inte redan gör det, förstå att personkemin mellan ledare är centrala frågor med avgörande betydelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar