mÄndag 1 juli 2013

Homosexuell

Vad Ă€r problemet😙?
Kommer alla mÀnniskor bli homosexuella? SjÀlvklart inte. Varför finns det fortfarande en sÄ omfattande homofobi? Varför Àr det ett problem för vissa heterosexuella mÀnniskor? Varför missunna mÀnniskor att öppet och fritt fÄ kÀnna attraktion och kÀrlek till vem man vill? PÄ vilket sÀtt skadar tvÄ kvinnor som Àlskar varandra samhÀllet? Förr kunde det möjligen antas finnas ett samhÀllsproblem med homosexualitet om man trodde/tror att alla blir homosexuella och dÀrför skulle mÀnskligheten dö ut. Om man idag fortfarande ser ett hot mot mÀnskligheten kopplat till homosexualitet kan jag stilla oron med att dagens teknik och mÀnskligt samarbete bevisligen leder till att vi fortsatt vÀxer som art och dÀr homosexuella bidrar.

Det Àr bedrövligt att det fortfarande finns mÀnniskor i upplysta demokratier som inte tycker att det Àr fritt för var och en att Àlska vem man vill och hur mÄnga man vill. Om inte högstadomstolen i USA hade stÄtt bakom dessa sjÀlvklara rÀttigheter hade jag blivit förvÄnad. Jag tycker fortsatt att USAs konstitution Àr den bÀsta i vÀrlden. Tro mig, jag har lÀst pÄ nÄgra stycken frÄn olika delar av vÀrlden. Jag hoppas att domstolens stÀllningstagande "guvernant should be of law not by men" leder till att kampen mot allt starkare ortodoxa religiösa rörelser runt om i vÀrlden stÀrks. Jag blir alldeles kall i kroppen nÀr jag hör olika religiösa företrÀdare, frÄn varierande religioner, hÀnvisa till tolkningar av religiösa skrifter, som kanske formulerades för tusentals Är tillbaka, och dÀrför kraftfullt förödmjukar och hetsar mot mÀnniskor som bara vill fÄ Àlska den person de önskar.... Get real! Vad tycker du?
http://www.nytimes.com/2013/07/01/opinion/the-courts-global-message-on-doma.html?hp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar