lördag 17 augusti 2013

Lagets kraft

Ledarskap
En ledares betydelse för en verksamhets framgångar eller misslyckanden är väsentlig. Under många år har jag praktiserat ledarskap i många olika roller. Både i ideella föreningar och inom stora näringslivsorganisationer. Nu även rollen som ledande politiker. Eftersom jag alltid har varit nyfiken och då jag gillar att tävla har det ofta blivit så att jag fått förtroendet att sätta på mig ledartröjan. Faktumet att jag har en mycket kompetent och erfaren mentor har också gjort att jag kunnat utveckla min ledarförmåga snabbare. Jag är mycket tacksam för att mina vägar korsade min mentors för över 20 år sedan. "Bara" på gårdagens kräftskiva i hans sommarhus på Torö lärde vi massor av varandra och egenupplevda och lärorika exempel haglade under kvällen, natten och morgonen. Allt serverat som det var. Inga försköningar. Inga lögner. Om du inte har en mentor tycker jag att du ska försöka hitta någon där både du och hen kan lära av varandra. Ömsesidigheten i utbytet tror jag är viktigt om relationen ska bli hållbar.

Inom politiken är lagbygge ingen enkel utmaning. Att bygga framgångsrika lag är aldrig enkelt men inom politiken är lagets förmåga att samarbeta och prestera lika viktig som inom vilken annan verksamhet som helst. Skillnaden är att inom politiken är det oftast så att människor i val röstats fram och dessa människor sedan måste försöka samarbeta. De har sällan valt varandra och ledaren har mycket sällan valt vilka övriga ledande politiker som finns vid hennes sida. Att få till starka lag inom ett parti är svårt. Försök utifrån tidigare resonemang förstå hur svårt det är att få ihop lag mellan partier där partierna också är konkurrenter. Inget parti kan avsätta en oduglig politiker från ett annat parti utan att det innebär en Regeringskris. Jag tror trots komplexiteten att det blir allt viktigare att presentera bra egna politiska lag för att vinna människors förtroende. Vad tror du? Hur viktig är ledaren i dagens politiska landskap?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar