onsdag 25 september 2013

Ersättningar till politiker

Alltid någon annan
Läste idag en artikel i UNT som refererade till Tidningarnas telegrambyrå (TT) som källa. Budskapet är att M, S och FP tycker att de av dagens riksdagsledamöter som fortsätter att ställa upp som politiker, och som kommer in i riksdagen, fortsatt ska få dagens orimligt generösa fallsärmsupplägg (ekonomisk ersättning när man får sparken). De nya betydligt sämre villkoren ska enligt M, S och FP endast gälla nyinvalda ledamöter. All heder till Centerpartiet som tycker att samtliga efter kommande val ska omfattas av mer rimliga fallsärmsupplägg.

Om inte M, S och FPs nuvarande riksdagsledamöter ställer upp på de nya och rimligare fallskärmsuppläggen tycker jag att de inte ska ställa upp för omval och istället försöka få ett jobb eller varför inte försöka starta ett företag. Jag tycker det är pinsamt att inte detta är självklart. Som kompromiss kan de som idag har de orimliga avtalen lösas ut med ytterligare ett fallskärmsår. Om inte tre år räcker för att få igång ett företag eller hitta en ny försörjningsplattform då är det fel personer som sitter i riksdagen! Huvudregeln ska vara att den som gör något får betalt för det. Inte att man under långa perioder kan få betalt för att bara belasta skattekollektivet! Gör rätt! Personligen har jag ingen tjänstledighet att falla tillbaka på. Jag har ett företag som inte vårdat en kundbas på flera år. Jag måste starta från 0 igen. Trots det anser jag inte att en fallskärm ska vara på mer än Max tre år! Vad tycker du?

2 kommentarer:

  1. Enligt Leif Jakobsson,(S) är det "populism" att inte ge garantera honom en miljonpension. Lyssna vid 9:40 ungefär:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5556051

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delar inte hans syn. Antingen står de upp för och argumenterar för dagens system, och då ska, det gälla alla ELLER så görs systemet rimligare och då ska det gälla ALLA.

      Radera