lördag 12 oktober 2013

Frälsaren

Play-off
Sveriges herrlandslag i fotboll är i play-off inför VM i Brasilien. Matchen mot Österike var riktigt bra. Och som vanligt är Zlatan huvudperson. Utan tvekan var han enormt duktig. Det är intressant att ha är så populär med tanke på att han är så extremt lite Jante-respekterande. Håller Jante på att tappa sitt grepp över svenskarna?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/vmkvalet/article17645299.ab

Jag undrar också hur Sverigedemokraterna känner när de tittar på en fotbollsmatch som igår. Tycker dom att det är det svenska landslaget som spelar? Blir de förbannade när målgörarna har starka kopplingar till andra kulturer och i familjeträden sannolikt har en och annan som varit muslim? Jag är glad att Zlatan spelar i Sveriges tröja. Jag hoppas vi får fram fler som honom i Sverige. Då kan vi glädjas för svenska framgångar även i framtiden.
http://www.dn.se/sport/fotboll/sverige-klart-for-playoff-till-vm/

David mot Goliath
I verkligheten är du och jag som enskilda människor väldigt svaga i jämförelse med t ex en stor internationell bank. Det är statens och EUs ansvar att mest stå på min sida för att hindra att den oändligt mycket svagare alltid drar det kortaste strået. Väldigt många förstår inte ekonomi och belånar sig till den grad att de inte klarar lite räntehöjningar eller större oförutsedda utgifter. Om vi nu åter närmar oss en fastighetskrasch, vem bär det största ansvaret för att det gång på gång tillåts hända? Individen som försätter sig själv i en dum situation? Den som säljer till en som inte har några marginaler och som kortsiktigt tjänar mycket på affären? Politiker som inte säkerställer rimligt robusta system?
http://www.svd.se/naringsliv/danske-bank-varnar-for-bopriskrasch_8572146.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

Äntligen börjar lagstiftaren göra något som i vart fall lite ökar den enskildes maktsituation mot banker. Det är ett förslag som borde ha kommit på bordet mycket fortare men nu finns det ändå här. Att göra det möjligt för enskilda att byta bank lättare är viktigt då de allra flesta blir väldigt fast med den kreditgivare man valt. Som vanligt kommer nog en liknande försämring för bankerna också innebära att de höjer redan höga avgifter.
http://www.dn.se/debatt/nya-regler-for-att-losa-bolan-ska-starka-konsumenterna/

4 kommentarer:

  1. "Jag undrar också hur Sverigedemokraterna känner när de tittar på en fotbollsmatch som igår." etc

    Som att fråga sig vad en muslim känner om en blond gör mål. Samma korkade fördomar bakom frågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att vi tar olika ingångar till frågan. Jag borde ha varit mer avgränsande och fokuserat på dem som för SD ställer upp som folkrepresentanter i olika demokratiska församlingar. Då utgår jag ifrån att de aktivt tagit ställning till den i min uppfattning dåliga människosyn som SD bl a representerar. Att så många väljer att rösta på SD ser jag i huvudsak som ett generellt missnöjesröstande och särskilt ett missnöje över en mycket misslyckad integrationspolitik.

      Radera
  2. Det är ett orättvist förslag!

    Om man nu vill göra det lättare att lösa fasträntelån undrar jag varför man inför en regel som så uppenbart gynnar starka låntagare som förhandlat sig till en låg ränta och missgynnar dem som betalar en hög ränta. Det är väl de svaga låntagarna som har störst behov av att kunna lösa lånen! Eller tycker allianspartierna inte det? Bankens kostnader är ju densamma för jämförbara lån!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ehhhh jag hänger inte med. Som jag tolkat det kommer alla att få chansen att betydligt lättare bryta ett fast låneåtagande oavsett om jag lånat 20.000 eller 20.000.000.

      Radera