söndag 13 oktober 2013

Kärlek till barnen

Energigivare
För mig är barn en av få stora meningar med livet. För mig ger min son och dotter mycket glädje och energi. Livet skulle kännas mycket fattigt utan dem. Tidig höst i år flyttade sonen hemifrån. Känslorna kopplade till den separationen blev kraftigare än vad jag hade räknat med. Det är ju livets gång så självklart fick jag vända min egoistiska saknad av våra regelbundna träffar mot att glädjas över sonens nya livskapitel med sitt första egna boende och universitetsstudier.

Har nu besökt sonen och sett och provat på hur bra han bor. Både lägenheten och stadsomgivningen är mycket väl godkända. Efter gårdagens matlagning vet jag även att köket fungerar utmärkt. Även nätkapaciteten var toppen när vi tittade på några riktigt bra stand-up shower tillsammans. Nu har jag fått några bamsekramar av sonen så att jag kanske klarar mig till jul.

Hälsokampen
Att mina och andras barn och barnbarn ska få det bra i framtiden är min politiska drivkraft. Visst skulle jag kunna fokusera endast på mina egna barn och försöka bli så förmögen som möjligt istället för att lägga väldigt många timmar på det politiska engagemanget. Timmar som är de sämst betalda jag någonsin haft. Min logik för att göra det jag gör är att jag vill att mina och andras barn ska kunna leva i ett generellt välståndssamhälle. Jag tror inte att det är ett värdefullt liv att leva innanför höga murar och vara avskild från de stora massorna som eventuellt har det riktigt dåligt i jämförelse med de välbeställda. Jag tror att även de rika får ett mycket rikare liv om klasser kan mötas och dela det offentliga rummet.

Min son fortsätter att träna mycket regelbundet. Han fortsätter också att äta klokt. Det har han glädje av idag och kommer att få mer av i framtiden. Att fysiskt träna är bevisligen inte bara bra för hälsan utan även för vår inlärningsförmåga. Läs gärna bifogad debattartikel där bl a förbundskapten Hamren efterfrågar mer idrott/fysiska aktiviteter i skolan.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/mer-idrott-i-skolan-ger-battre-betyg_8536234.svd

Varför utvecklas samhället mot mer ohälsa parallellt med att vi lever allt längre. Inte kan det väl vara så att det finns stora ekonomiska intressen som vill att vi ska behöva olika sjukvårdsbehandlingar som gör att de kan sälja sin medicinteknik och sina läkemedel? Inte kan det väl vara så att tobaksindustrin och läkemedelsindustrin hjälps åt att hindra att bevisligen ohälsosamma produkter får det svårare på marknaden? Så kan det väl inte vara. Om det är så måste väl det demokratiska systemet kunna säga ifrån eller? Hur ska omsorg och sjukvård finansieras i framtiden? Vi är fortfarande, trots skattesänkningar, bland de folk som skattar väldigt mycket mer än andra. Högre skatter är inte en hållbar väg framåt.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/det-hemliga-spelet-som-fick-eus-planer-att-ga-upp-i-rok/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar